Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Ocena umiejętności komunikacyjnych czteroletniego chłopca ze spektrum autyzmu. Studium przypadku

dc.abstract.enThe aim of my dissertation is to assess the communication skills of a four-year-old boy with an Autism Spectrum Disorder (ASD). I conducted a study, which included the examination of the boy's verbal and nonverbal communication ability. The boy was also assessed in regards to how he acts within a peer group with special consideration drawn to ASD - related behaviours, including an assessment of how much they contribute to his social development. The first chapter was dedicated to the characterisation of disorders related to the autism spectrum. It includes subsections discussing issues related to the definition, terminology, symptoms, causes, and standards of care for people with ASD. The second chapter contains the description of the studies methodology, including a description of the boy drafted based on the documentation analysis and social interview. The third chapter contains an analysis of the individual study results. This study assessed the efficiency of the articulatory apparatus and phonemic hearing, as well as the ability to create inflectional forms and longer utterances. Special attention was paid to the boy's verbal and non-verbal skills and his ability to engage in symbolic play. The fourth chapter presents an analysis of the results obtained during the observation of the boy in his peer group. The last, fifth chapter of the work contains a speech therapy diagnosis and an individual therapy plan.
dc.abstract.plCelem mojej pracy jest ocena umiejętności komunikacyjnych u czteroletniego chłopca ze spektrum autyzmu. Przeprowadziłam badanie, które obejmowało weryfikację możliwości chłopca w zakresie komunikowania się werbalnego oraz niewerbalnego. Ponadto ocenie zostało poddane funkcjonowanie chłopca w grupie rówieśniczej z uwzględnieniem różnych zachowań wynikających z postawionej diagnozy, w tym ocena w jakim stopniu zachowania te ograniczają jego rozwój społeczny. Rozdział pierwszy został poświęcony charakterystyce zaburzeń ze spektrum autyzmu. Znalazły się w nim podrozdziały obejmujące zagadnienia związane z definicją, terminologią, objawami, przyczynami i standardem postępowania w przypadku Autism Spectrum Disorder (ASD). Rozdział drugi zawiera opis metodologii badań, w tym opis chłopca, sporządzony na podstawie analizy dokumentacji i wywiadu środowiskowego. Rozdział trzeci obejmuje analizę wyników badania indywidualnego. W ramach tego badania została sprawdzona sprawność aparatu artykulacyjnego i słuchu fonematycznego, umiejętność tworzenia form fleksyjnych oraz dłuższych wypowiedzi. Szczególną uwagę poświęcono umiejętnościom werbalnym, jak i niewerbalnym chłopca oraz zdolnościom wchodzenia w zabawę symboliczną. W czwartym rozdziale przedstawiono analizę wyników pozyskanych podczas obserwacji chłopca w grupie rówieśniczej. Ostatni, piąty rozdział pracy zawiera diagnozę logopedyczną oraz indywidualny plan terapii.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorKowalska, Katarzyna
dc.date.accessioned2025-06-10T04:13:21Z
dc.date.available2025-06-10T04:13:21Z
dc.date.defence2025-06-09
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-05-21
dc.description.promoterSiudzińska, Natalia
dc.description.reviewerSadowska, Elżbieta
dc.description.reviewerSiudzińska, Natalia
dc.identifier.apd240207
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166569
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enautism
dc.subject.enverbal communication
dc.subject.ennon-verbal communication
dc.subject.encommunication skills
dc.subject.encommunication disorders
dc.subject.plautyzm
dc.subject.plkomunikacja werbalna
dc.subject.plkomunikacja niewerbalna
dc.subject.plumiejętności komunikacyjne
dc.subject.plzaburzenia komunikacyjne
dc.titleOcena umiejętności komunikacyjnych czteroletniego chłopca ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
dc.title.alternativeAn Assessment of Communication Skills of a Four-Year-Old Boy with Autism Spectrum Disorder: A Case Study
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication