Licencja
Wyrażanie emocji negatywnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej. Wybrane aspekty
ORCID
Abstrakt (PL)
Artykuł dotyczy rozważań nad wyrażaniem emocji negatywnych w języku polskim i w kulturze polskiej w aspekcie glottodydaktycznym. Opisuje zasadność podejmowania tego zagadnienia w procesie nauczania języka polskiego jako obcego, osadzając ten temat w kontekście interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa i socjologii. Potrzeba wyrażania stanów takich jak smutek, złość czy strach występuje w trakcie komunikacji również w języku obcym. Proponuje się włączenie tego zagadnienia w proces dydaktyczny wówczas, gdy cudzoziemiec opanuje zasady grzeczności i będzie w stanie osiągnąć sukces w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych.
Abstrakt (EN)
The article discusses certain issues concerning expressing negative emotions in teaching Polish as a Foreign Language and in teaching Polish culture as a foreign culture. It describes the legitimacy of taking up this issue in Polish language teaching process, embedding the problem of expressing emotions in an interdisciplinary context, with particular emphasis on linguistics and sociology. The need to express states such as sadness, anger or fear is present also during communication in a foreign language. It has been proposed to include this issue in the teaching process once the foreigner has mastered the principles of politeness and is able to achieve success in basic communication situations.