Rozdział w tomie pokonferencyjnym
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Glottodydaktyka miejsca. Perspektywa pedagogiczna w kształtowaniu identyfikacji regionalno-lokalnej uczących się języka polskiego jako obcego

Autor
Łukaszewicz, Barbara
Data publikacji
2025-05
Abstrakt (PL)

W artykule przedstawiono założenia koncepcji pedagogiki miejsca, których wykorzystanie w glottodydaktyce może wspomóc budowanie identyfikacji regionalnej lub lokalnej uczących się języka obcego w środowisku endolingwalnym. Opisano wybrane ustalenia dotyczące kategorii przestrzeni i jej związku z procesem komunikacji, a także pojęcie identyfikacji w kontekście budowania więzi z danym terytorium. Zaprezentowano refleksje badaczy pedagogiki miejsca (głównie Marii Mendel), odnosząc je do procesu kształtowania identyfikacji cudzoziemców uczących się polszczyzny z miejscowością lub regionem, w którym poznają język polski i kulturę polską. Wprowadzono takie pojęcia, jak: działanie miejscem i działanie miejsca, miejsca przyjazne i wrogie, wspólnota miejsca, miejsce jako autobiografia oraz miejsce uczące. Przybliżono publikacje dydaktyczne i prace naukowe związane z opisywanym zagadnieniem, w tym pierwszą monografię zbiorową poświęconą w całości lokalności i regionalizmowi w praktyce glottodydaktycznej. Podsumowanie zawiera przykłady wykorzystania refleksji omówionych w tekście zgodnie z ideą pedagogizacji poprzez miejsca.

Abstrakt (EN)

The article presents the principles of the concept of place-based pedagogy, whose application in language didactics can support the building of regional or local identification among foreign language learners in a native-speaking environment. Selected findings regarding the category of space and its relation to the communication process, as well as the concept of identification in relation to forming bonds with a given territory are described. Reflections of place-based pedagogy researchers (mainly Maria Mendel) are presented, relating them to the process of shaping the identification of foreigners learning Polish with the locality or region where they are learning the Polish language and culture. Concepts such as place action and action of place, friendly and hostile places, community of place, place as autobiography, and the learning place are introduced. Educational publications and scientific works related to the discussed issue, including the first collective monograph entirely dedicated to locality and regionalism in language didactics practice, are reviewed. The conclusion outlines examples of how the reflections discussed in the text can be implemented, in line with the idea of pedagogization through places.

Słowa kluczowe PL
język polski dla obcokrajowców
proksemika
przestrzeń
pedagogika miejsca
regionalizm
lokalność
Dyscyplina PBN
językoznawstwo
Inny tytuł
Place-based glottodidattica: a pedagogical perspective on shaping regional and local identity in learners of polish as a foreign language
Tytuł serii wydawniczej
Biblioteka LingVariów. Glottodydaktyka
Tytuł monografii
Kultura i literatura w glottodydaktyce polonistycznej wobec wymagań rzeczywistości
Strony od-do
183–203
Wydawca ministerialny
Księgarnia Akademicka
ISBN
978-83-8368-248-8
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty