Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

The role of children's literature and cultural contexts in teaching vocabulary and grammar to EFL learners in lower primary education

Autor
Rynkowska, Katarzyna
Promotor
Walewska, Anna
Data publikacji
2025
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca analizuje rolę literatury dziecięcej w języku angielskim jako języku obcym w kontekście kulturowym w klasach EFL. Celem niniejszego badania jest analiza, sposobu w jaki teksty literackie mogą usprawnić procesy uczenia się uczniów EFL. Praca składa się z dwóch rozdziałów, w których zbadano i przedstawiono różne metody nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Została również dokonana analiza roli aspektów kulturowych w nauczaniu języka angielskiego jako obcego. Wskazano, w jaki sposób literatura może być wykorzystana do przybliżenia uczniom obcych kultur oraz do rozwijania świadomości kulturowej. Pierwszy rozdział przedstawia znaczenie kontekstu kulturowego w nauczaniu języka, a także metody nauczania języka z wykorzystaniem literatury i jej znaczenie w nauczaniu języka obcego. Zgodnie z badaniami, literatura dziecięca może zapewnić bogaty kontekst, który może rozwijać przyswajanie języka i świadomość międzykulturową. Literatura dziecięca dzięki swojej przystępnej formie oraz uniwersalnym tematom może w atrakcyjny i angażujący sposób wzbogacić słownictwo i wiedzę z zakresu gramatyki uczniów. Rozdział opisuje również grupę wiekową z uwzględnieniem jej potrzeb oraz rozwoju emocjonalnego. Drugi rozdział poświęcony jest oryginalnym materiałom dydaktycznym, tworzonym zgodnie z polską podstawą programową i metodami opisanymi w pierwszym rozdziale.Rozdział zawiera szczegółowy opis stworzonych zadań oraz sposób w jaki można wykorzystać zaprezentowane materiały dydaktyczne w szkole podstawowej, a także proces powstawania ich powstawania. Poruszony został również problem przeciwności, które nauczyciel może napotkać posługując się literaturą jako źródłem nauczania języka oraz rozwiązania jakie można zastosować aby uniknąć założonych problemów.Badanie prowadzi do wniosku, że literatura dziecięca może służyć jako narzędzie do nauczania gramatyki i słownictwa, jednocześnie różnicując formę przekazywania wiedzy. Pokazuje również pozytywne aspekty wykorzystywania literatury dziecięcej w nauczaniu języka obcego.

Abstrakt (EN)

This thesis analyzes the role of children’s literature in English as a foreign language within the cultural context in lower primary EFL classrooms. The aim of this study is to examine how literary texts can improve the learning processes of EFL students. The thesis consists of two chapters in which various teaching methods were explored and presented. The first chapter presents the importance of culture in teaching language, as well as methods of teaching language with the use of literature and its importance in teaching a foreign language. According to the research, children’s literature can provide a rich context input that can develop language acquisition and intercultural awareness. The second chapter is devoted to original didactic materials, created in accordance with the Polish Core Curriculum and methods described in the first chapter. The study concludes that children’s literature can serve as a tool for teaching grammar and vocabulary, while diversifying the form of knowledge transmission.

Słowa kluczowe PL
literatura dziecięca
nauczanie
gramatyka
słownictwo
kultura
kontekst
szkoły podstawowe
Inny tytuł
Rola literatury dziecięcej w nauczaniu gramatyki i słownictwa języka angielskiego jako obcego w kontekście kulturowym w klasach szkoły podstawowej.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2025-07-04
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty