Licencja
Attitudes of secondary school students and teachers regarding inclusive education in English as foreign language learning/teaching in Poland
Abstrakt (PL)
Praca dotyczyła nauczania i uczenia się języków obcych w szkole włączającej. Uznaje się, że postawy włączające przewidują jakość inkluzji edukacyjnej. W związku z tym głównym celem badania było zidentyfikowanie i porównanie postaw nauczycieli EFL szkół średnich i uczniów szkół średnich wobec edukacji włączającej, a także zidentyfikowanie czynników wpływających na te postawy. Dane uzyskano za pomocą kwestionariuszy online, w których wzięło udział 104 nauczycieli i 121 uczniów. Skala MATIES została wykorzystana do pomiaru wymiarów postaw włączających: poznawczego, afektywnego i behawioralnego. Wyniki wykazały, że nauczyciele i uczniowie nie różnią się istotnie, jeśli chodzi o ogólny konstrukt postaw. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wyrażali ogólnie neutralne postawy wobec edukacji włączającej. Okazało się jednak, że istnieją znaczące różnice w każdym z wymiarów postaw na skali. W wymiarze poznawczym nauczyciele postrzegali edukację włączającą bardziej pozytywnie niż uczniowie. Z drugiej strony, w aspekcie afektywnym, uczniowie postrzegali ją bardziej przychylnie i mieli więcej pozytywnych emocji w obliczu trudności w interakcjach z rówieśnikami ze SPE. W wymiarze behawioralnym nauczyciele wyrazili większą gotowość do zmiany zachowania i wdrożenia praktyk włączających. Jeśli chodzi o analizę czynników wpływających na postawy uczniów w polskim środowisku, żaden z powszechnie znanych czynników nie okazał się mieć znaczącego wpływu. Jednak w odniesieniu do postaw nauczycieli stwierdzono, że niektóre zmienne kontekstowe mają na nie znaczący wpływ, w tym lokalizacja szkoły (wielkość miasta) i wykształcenie nauczycieli. Wykazano, że przygotowanie w zakresie edukacji specjalnej, zarówno w formie formalnych studiów, jak i warsztatów, webinariów i konferencji, zwiększa pozytywne nastawienie do edukacji włączającej.
Abstrakt (EN)
The thesis concerned the field of foreign language teaching and learning in an inclusive school setting. It is recognised that inclusive attitudes predict the quality of educational inclusion. Thus, the central goal of the study was to identify and compare the attitudes of EFL secondary school teachers and secondary school students towards inclusive education as well as to identify their influential factors. Data were obtained using online questionnaires in which 104 teachers and 121 students participated. The MATIES scale was used to measure the dimensions of inclusive attitudes: cognitive, affective, and behavioural. The results showed that teachers and students do not differ significantly when looking at the overall construct of the attitudes. Both teachers and students expressed generally neutral attitudes towards inclusive education. However, there proved to be significant differences in each of the attitudinal dimensions of the scale. In the cognitive dimension, teachers perceived inclusive education more positively than students. On the other hand, in the affective aspect, students perceived it more favourably and had more positive emotions when facing difficulties in interactions with peers with SEN. In the behavioural dimension, teachers expressed a greater willingness to change behaviour and implement inclusive practices. Regarding the analysis of factors influencing students’ attitudes in the Polish environment, none of the universally known factors appeared to be considerably influential. However, regarding teachers’ attitudes, there were found some background variables that have significant impact on them, including location of the school (city size) and teacher training. It was demonstrated that background in special education taking the form of both formal studies as well as workshops, webinars, and conferences increases positive attitudes towards inclusive education.