Licencja
Antropologia praktyk sadomasochistycznych (BDSM) we współczesnej Polsce
Abstrakt (PL)
Rozprawa Antropologia praktyk sadomasochistycznych (BDSM) we współczesnej Polsce to oparta na wieloletniej pracy terenowej próba analizy zjawiska sadomasochizmu (BDSM) jako formy ekspresji seksualnej. Przewodnie pytania tej pracy dotyczą tego, jakie warunki – społeczne, materialne, polityczne – muszą zostać spełnione, aby BDSM mogło być praktykowane oraz tego, jakie są mu następnie nadawane kulturowe sensy i znaczenia. Te dwa problemy są ujmowane łącznie, co pozwala na pokazanie relacji łączącej procesy produkcji wiedzy na temat BDSM z przeżywanym doświadczeniem praktykowania. Relacja ta analizowana jest poprzez skupienie uwagi na “doświadczeniach granicznych” w praktykach BDSM, takich granice ich normatywności, ich podobieństwo do tortur, czy też obecność w nich erotycznych relacji z przedmiotami. To właśnie w tych szczególnie wieloznacznych i poznawczo kłopotliwych przypadkach ujawnia się, w jaki sposób możliwość praktykowania BDSM jest każdorazowo ustanowiona w procesie ciągłego renegocjowania granicy między przestrzenią publiczną i prywatną. Analiza ta pozwala również na szerszą refleksję, czerpiącą z podejść z teorii queer, dotyczącą granic naszej zdolności do nadania stabilnego i jasnego znaczenia zjawiskom należącym do przestrzeni seksu.
Abstrakt (EN)
Antropologia praktyk sadomasochistycznych (BDSM) we współczesnej Polsce [Anthropology of sadomasochistic (BDSM) practices in contemporary Poland] is an attempt at analyzing the phenomenon of sadomasochism (BDSM) as a form of sexual expression, based on a multi-year fieldwork. The overarching question of the dissertation regards the conditions – social, material, and political – that need to be met for it to be possible for BDSM to be practiced, as well as the process of giving BDSM cultural sense and meaning. Those two questions are taken together, showing the relationship between the production of knowledge on BDSM, and the lived experience of practicing it. This relationship is analyzed through the focus on “boundary experiences” in BDSM practices, such as erotic “torture” or sexual relationships with objects. Those ambiguous and epistemologically challenging cases reveal how the possibility of BDSM practice is provisionally established through the constant process of negotiating the borders of the normative, and of the public and private spheres. The analysis in this dissertation is also aimed at providing a wider critique, rooted in the approaches of queer theory, of our ability to give stable and clear meaning to the phenomena belonging under the term of “sexuality”.