Licencja
Adaptacja młodzieży ukraińskiej w Polsce
Abstrakt (PL)
Genezą pracy jest zainteresowanie autorki pojęciem adaptacji oraz okresem dorastania, w szczególności w przypadku młodzieży uchodźczej ukraińskiej przybyłej do Polski po 24 lutego 2022r. Głównym celem pracy jest zaprojektowanie i przeprowadzenie badań oraz opracowanie na ich podstawie wniosków i rekomendacji dotyczących procesu adaptacji młodzieży ukraińskiej w Polsce. Realizacja celu opiera się na przeprowadzeniu ankiety kwestionariuszowej wśród uczniów ukraińskich w polskim systemie edukacji. Rodzaj i struktura pytań są zaprojektowane na podstawie analizy literatury przedstawionej w rozdziałach poprzedzających część badawczą. W ramach badań przeprowadzono ankietę kwestionariuszową wśród dzieci ukraińskich oraz wywiad z panią psycholog pracującą na co dzień z ukraińskimi uczniami. Wynikiem pracy są zebrane i uporządkowane wypowiedzi uczniów ukraińskich oraz pani psycholog, pozwalające na ocenę postępu procesu adaptacyjnego, opracowanie wniosków i sformułowanie rekomendacji, które mogłyby wspomniany proces udoskonalić. Praca składa się z wprowadzenia, czterech rozdziałów oraz zakończenia. W rozdziale pierwszym przeprowadzono analizę literatury poświęconej okresowi adolescencji i dojrzewania. W rozdziale drugim opisano zjawisko migracji oraz jej praktyczny przykład w postaci uchodźców ukraińskich w Polsce, przepisy prawne wdrażane w Rzeczypospolitej z chwilą masowego przyjęcia dzieci uchodźczych oraz ich sytuację w polskim systemie edukacji. Rozdział trzeci poświęcony jest pojęciu adaptacji, jego definicji oraz rodzajów na podstawie analizy raportów dotyczących dzieci ukraińskich w Polsce. W rozdziale czwartym bezpośrednio zrealizowano cel pracy poprzez sformułowanie i przeprowadzenie badań oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji.
Abstrakt (EN)
The genesis of the work is the author's interest in the concept of adaptation and the period of adolescence, especially in the case of Ukrainian refugee youth who arrived in Poland after February 24, 2022. The main objective of the work is to design and conduct research and develop conclusions and recommendations based on it on the topic of adaptation of Ukrainian youth in Poland. The realization of the goal is based on conducting a questionnaire survey among Ukrainian students in the Polish education system. The type and structure of the questions are designed on the basis of the literature analysis in the chapters preceding the research part. The research methods carried out included a critical analysis of the literature, a questionnaire survey among Ukrainian children and an interview with a female psychologist who works with Ukrainian students on a daily basis. The results of the work are the collected and organized statements of Ukrainian students and Ms. Psychologist, allowing us to assess the progress of the adaptation process, develop conclusions and formulate recommendations that could improve the said process. The paper consists of an introduction, four chapters and a conclusion. Chapter one analysed the literature on adolescence and adolescence. The second chapter described theoretically the phenomenon of migration and its practical example in the form of Ukrainian refugees in Poland, the legal aspects implemented in the Republic on this topic and the situation of refugee children in the Polish educational system. The third chapter was devoted to the concept of adaptation, its definition and types. It allowed to describe and analyse reports on the adaptation of Ukrainian children in Poland. The fourth chapter directly realized the purpose of the work by formulating and conducting research and formulating conclusions and recommendations.