Licencja
Więcej niż nauka języka - wpływ kursu polskiego języka migowego na zmianę postaw uczestników wobec g/Głuchych oraz języka migowego
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu nauki polskiego języka migowego (PJM) na postawy wobec osób głuchych oraz samego języka migowego. Omówiono kluczowe pojęcia związane z postawami wobec języków oraz niepełnosprawności oraz głuchoty. Badanie przeprowadzono na grupie studentów psychologii (N=38), którzy wypełnili kwestionariusze przed rozpoczęciem i po zakończeniu kursu PJM realizowanego w ramach zajęć akademickich. Wyniki wskazały na poprawę opinii o PJM oraz osobach głuchych. Zaobserwowano znaczące obniżenie poziomu lingwicyzmu i audyzmu, a także bardziej pozytywne określenia w opisie głuchych. Odnotowano przesunięcie w kierunku kulturowego postrzegania głuchoty, natomiast nie stwierdzono istotnych zmian w podejściu medycznym. Kurs nie wpłynął również na poziom orientacji na dominację społeczną (SDO) badanych osób. Uzyskane wyniki stanowią solidną podstawę do dalszych badań w tym obszarze.
Abstrakt (EN)
The purpose of this paper is to analyze the impact of learning Polish Sign Language (PJM) on attitudes toward deaf people and sign language itself. Key concepts related to attitudes toward language, disability and deafness are discussed. The study was conducted on a group of psychology students (N=38) who filled out questionnaires before and after taking a PJM course implemented as part of their academic course. The results indicated an improvement in opinions about PJM and deaf people. A significant reduction in linguicism and audism was observed, as well as using more positive terms in describing the deaf people. There was a shift toward cultural perceptions of deafness, while no significant changes were found in medical approach. The course also did not affect the level of social dominance orientation (SDO) of the subjects. The results provide a solid basis for further research in this area.