License
Wpływ kampanii społecznych na rzecz ochrony środowiska na postawy Polaków
Abstract (PL)
Kampanie społeczne na rzecz ochrony środowiska mogą mieć znaczący wpływ na postawy Polaków, co może bezpośrednio przekładać się na konkretne działania. Edukacja, promocja proekologicznych postaw oraz uświadamianie w tym zakresie jest kluczowe, by zapobiec m.in. dalszej degradacji różnorodności biologicznej planety. Za pomocą kampanii społecznych instytucje docierają z przekazem do szerokiego grona odbiorców od skali świata, po najbliższe otoczenie. W poniższej pracy przyjrzano się definicji ochrony środowiska oraz wyjaśniono różnice pomiędzy sformułowaniami: ochrona środowiska i ekologia. W dalszej części skupiono się na historii powstania tego zjawiska, kim była osoba, która jako pierwsza wprowadziła i użyła tego określenia, z jakim wydarzeniem było to związane oraz jak definicja ewoluowała na przestrzeni lat aż do współczesności. Dzięki przeprowadzonym badaniom możliwe było korelowanie efektywności poszczególnych kampanii z czynnikami socjodemograficznymi takimi, jak płeć, wiek, wykształcenie czy miejsce zamieszkania. Sprawdzona również została istotność konkretnych kampanii, analizowanych w tej pracy, w zestawieniu ze wszystkimi znanymi respondentom działaniami prowadzonymi na rzecz ochrony środowiska. Do innych wątków poruszonych w pracy należały m.in.: ocena skuteczności poszczególnych kampanii, zrozumienie ich przekazu, celów oraz trafności. W dalszej części opisano zjawisko greenwashingu jako poszerzenie perspektywy oraz podniesienie świadomości na temat niewłaściwych praktyk stosowanych przez firmy.
Abstract (EN)
Social campaigns for environmental protection can have a significant impact on Poles' attitudes, which may directly translate into specific actions. Education, promotion of pro-ecological attitudes and awareness in this area are crucial to prevent, among others: further degradation of the planet's biodiversity. Through social campaigns, institutions reach a wide audience with their message, from the global scale to the immediate surroundings. The following work looks at the definition of environmental protection and explains the differences between the phrases: environmental protection and ecology. The following part focused on the history of this phenomenon, who was the person who first introduced and used this term, what event it was associated with and how the definition has evolved over the years to the present day. Thanks to the conducted research, it was possible to correlate the effectiveness of individual campaigns with sociodemographic factors such as gender, age, education and place of residence. The significance of specific campaigns analyzed in this work was also checked in comparison with all environmental protection activities known to the respondents. Other topics discussed in the work included: assessing the effectiveness of individual campaigns, understanding their message, goals and accuracy. The phenomenon of greenwashing is further described as broadening the perspective and raising awareness of inappropriate practices used by companies.