Licencja
Estrategias metodológicas de andamiaje verbal y cultural para la enseñanza de ELE en el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE).
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca koncentruje się na strategiach metodologicznych dotyczących werbalnego i kulturowego rusztowania w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej z językiem hiszpańskim jako językiem obcym. Celem tej pracy jest analiza i zbadanie, w jaki sposób nauczyciele mogą wykorzystywać różne werbalne i kulturowe techniki rusztowania stosowane w tej metodzie w celu ułatwienia uczenia się treści, a także rozumienia i wyrażania języka hiszpańskiego. W szczególności, niniejszy artykuł przedstawia analizę technik rusztowania werbalnego i kulturowego, ale także ram 4C i innych strategii metodologicznych, takich jak aktywne uczenie się lub używanie języka ojczystego i drugiego języka do celów komunikacyjnych. Ponadto przedstawiono szczegółową analizę i komentarz do przykładowych scenariuszy lekcji biologii w klasie 7 i geografii w klasie 8. Analiza strategii metodologicznych dotyczących rusztowania werbalnego i kulturowego prowadzi do wniosku, że strategie te odgrywają ogromną rolę w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym, będąc niezbędnymi narzędziami wsparcia dla uczniów. Pokazuje wysiłek, jaki nauczyciele muszą włożyć w planowanie lekcji, a także oferuje praktyczne sugestie i przykłady skutecznego zastosowania tych strategii w klasie.
Abstrakt (EN)
This thesis focuses on methodological strategies for verbal and cultural scaffolding in Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the seventh and eighth grades of primary school with Spanish as a foreign language. The aim of this article is to analyse and explore how teachers can use the different verbal and cultural scaffolding techniques employed in the CLIL classroom to facilitate the learning of content, as well as the comprehension and expression of Spanish. Specifically, this thesis presents an analysis of verbal and cultural scaffolding techniques, but also of the 4Cs framework and other methodological strategies, such as active learning or the use of the mother tongue and the second language for communicative purposes. In addition, a detailed analysis and commentary of sample lesson plans for biology in the seventh grade and geography in the eighth grade is provided. The analysis of methodological strategies for verbal and cultural scaffolding leads to the conclusion that these strategies play an enormous role in the CLIL approach, being indispensable support tools for learners. It shows the effort teachers have to make in planning their lessons and also offers practical suggestions and examples of how to apply these strategies successfully in the classroom.
Abstrakt (inny)
Esta tesis se centra en las estrategias metodológicas para el andamiaje verbal y cultural en el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera (AICLE) en séptimo y octavo de primaria con español como lengua extranjera. El objetivo de esta tesis es analizar y explorar cómo los profesores pueden utilizar las diferentes técnicas de andamiaje verbal y cultural empleadas en el aula AICLE para facilitar el aprendizaje de contenidos, así como la comprensión y expresión del español. En concreto, este artículo presenta un análisis de las técnicas de andamiaje verbal y cultural, pero también del marco de las 4C y de otras estrategias metodológicas, como el aprendizaje activo o el uso de la lengua materna y la segunda con fines comunicativos. Además, se ofrece un análisis detallado y un comentario de ejemplos de plantillas de clase para biología en 7º curso y geografía en 8º. El análisis de las estrategias metodológicas para el andamiaje verbal y cultural lleva a la conclusión de que estas estrategias desempeñan un enorme papel en el enfoque AICLE, siendo herramientas de apoyo indispensables para los estudiantes. Muestra el esfuerzo que los profesores tienen que hacer en la planificación de sus clases y también ofrece sugerencias prácticas y ejemplos de cómo aplicar con éxito estas estrategias en el aula.