Licencja
Nieruchome obrazy: Balansowanie pomiędzy dokumentalnym a artystycznym wymiarem fotografii w filmach: »Powiększenie«, »Dym« i »Futro: portret wyobrażony Diane Arbus«
Abstrakt (PL)
Za główny cel niniejszej pracy magisterskiej postawiono zbadanie struktury, złożoności oraz wielowymiarowości fotografii jako medium wizualnego. Rozdział teoretyczny poświęcono szerokiemu spektrum zagadnień, począwszy od historii rozwoju fotografii, poprzez analizę kluczowych postaci i wydarzeń, przyczyniających się do jej ewolucji. W tej części pracy wyodrębniono również podział fotografii na trzy kategorie: fotografię-dokument, fotografię-sztukę oraz fotografię-ekspresję, umożliwiając głębsze zrozumienie specyfiki każdego z tych nurtów. Następnie opisano metodologię, opierającą się na podejściu jakościowym oraz analizie zawartości. W celu ustrukturyzowania procesu badawczego, stworzono klucz kategoryzacyjny, będący podstawą do analizy wybranych fotografii przedstawionych w trzech filmach: „Powiększenie”, „Dym” oraz „Futro: portret wyobrażony Diane Arbus”. Podczas badań szczególny nacisk położono na takie elementy jak: kompozycja, perspektywa, kolorystyka oraz tematyka zdjęć. Wyodrębniono także charakterystyczne cechy, umożliwiające dokonanie klasyfikacji fotografii jako dokumentu, sztuki lub ekspresji. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia, uzyskano wszechstronną i kompleksową interpretację fotografii, która ujawnia balansowanie pomiędzy wymiarem dokumentalnym, artystycznym a ekspresyjnym. Dostrzeżono także, że fotografia to nie tylko techniczny zapis rzeczywistości, ale również medium pełne emocji, kreatywności i subiektywnych doświadczeń, wykraczających poza granice tradycyjnego pojmowania nieruchomego obrazu.
Abstrakt (EN)
The main aim of this master's thesis was to explore the structure, complexity and multidimensionality of photography as a visual medium. The theoretical chapter is devoted to a wide range of issues, starting with the history of photography's development, through an analysis of key figures and events contributing to its evolution. This part of the thesis also separates photography into three categories: photography-documentary, photography-art and photography-expressive, enabling a deeper understanding of the specificities of each of these strands. The methodology is then described, based on a qualitative approach and content analysis. In order to structure the research process, a categorisation key was created as a basis for analysing selected photographs presented in three films: „Blowup”, „Smoke”, and „Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus”. During the research, particular emphasis was placed on elements such as composition, perspective, colour and subject matter of the photographs. Distinctive features were also extracted to enable the classification of the photographs as document, art or expression. By using this approach, a comprehensive and complex interpretation of photography has been achieved, which reveals a balancing act between documentary, artistic and expressive dimensions. It has also been recognised that photography is not only a technical record of reality, but also a medium full of emotion, creativity and subjective experience that goes beyond the boundaries of the traditional understanding of the still image.