Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych

The Aesthetic and Material Implications of Ecoventions' Ongoing Participatory Demands

Autor
Spaid, Sue
Salwa, Mateusz
Data publikacji
2018
Abstrakt (PL)

W artykule pod mianem dzieła partycypacyjnego rozumiemy takie dzieło, które jest stworzone przez pojedynczego artystę lub w skutek kolektywnego działania i które zaprasza uczestników (odbiorców) do tego, by zmieniali jego wygląd, strukturę i/lub funkcję, zachowując przy tym jego cel. Tak pojęta partycypacja jest szczególnie istotna w przypadku „ekowencji” (termin za-proponowany przez Sue Spaid), czyli inicjowanych przez artystów praktycznych działań mających na względzie kwestie ekologiczne. Najogólniej rzecz ujmując, ekowencje to prace, których głównym celem jest poprawienie sposobu funkcjonowania określonego ekosystemu. W naszym przekonaniu tego rodzaju projekty – z racji ich artystycznego charakteru – oraz praktyki z nimi związane mogą skutkować ze strony publiczności estetycznym doświadczeniem środowiska zasadzającym się na poczuciu uczestnictwa w ekosystemie. W naszym przekonaniu ekowencje jako dzieła sztuki partycypacyjnej są ważne, ponieważ poszerzają pole sztuki o kwestie środowiskowe oraz o nowy model partycypacji, a także mogą skutecznie przyczynić się poprawy ekologicznych walorów określonych miejsc.

Abstrakt (EN)

In this paper, we assume that participatory art is an artwork, produced either collectively or by one artist, that invites participants to alter either its appearance, structure, and/or function, though not its purpose. This notion of audience participation is particular useful in discussing ecoventions (Sue Spaid’s term). An ecovention is an “artist-initiated practical action with ecological intent” and its purpose concerns whatever issues the collective who originally implemented it aimed to address. Generally speaking, an ecovention’s purpose concerns maximizing ecosystem functioning. We contend that such projects and various practices implied by them may result in an aesthetic experience of the environment based on the audience’s feeling of participation in the ecosystem and. It is partly a consequence of the fact that ecoventions are artistic projects. We claim that ecoventions as participatory artworks are important because they expand the field of art by including environmental issues in it, offering a new model of audience participation and) they may effectively change for the better the ecological conditions of a particular place.

Słowa kluczowe PL
Ekologia
ekowencja
estetyka
partycypacja
środowisko
Dyscyplina PBN
filozofia
Czasopismo
Art Inquiry
Tom
20
Strony od-do
99-119
ISSN
1641-9278
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2019-12-08
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa- Użycie niekomercyjne- Bez utworów zależnych