Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Oczekiwania użytkowników aplikacji mobilnych tanich linii lotniczych - rekomendacja optymalnych rozwiązań dla systemu operacyjnego iOS (na przykładzie aplikacji Ryanair i Wizzair)

Autor
Gzowska, Katarzyna
Promotor
Sosińska-Kalata, Barbara
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem przedstawionych w pracy badań było rozpoznanie oczekiwań użytkowników wobec aplikacji mobilnych tanich linii lotniczych ocena stopnia, w jakim te aplikacje spełniają wymagania użytkowników i ich zgodności z dobrymi praktykami użyteczności oraz zaproponowanie modelu optymalnego projektowania aplikacji dla tego rodzaju usług. Do badania wybrano aplikacje mobilne dwóch linii lotniczych najpopularniejszych w Polsce: Ryanair i Wizzair. Zastosowanymi metodami badawczymi były ewaluacja heurystyczna aplikacji, wywiad grupowy z użytkownikami oraz modelowanie. W wyniku przeprowadzonej ewaluacji heurystycznej ustalono szereg problemów użyteczności występujących w badanych aplikacjach. Wywiad grupowy pozwolił na poznanie doświadczeń i oczekiwań użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych przewoźników lotniczych, a następnie na skonfrontowanie zidentyfikowanych problemów ze spostrzeżeniami użytkowników końcowych. Wyniki i wnioski ewaluacji heurystycznej oraz wywiadu grupowego przyczyniły się do opracowania modelu optymalizacji projektowania aplikacji mobilnych tanich linii lotniczych. Praca może potencjalnie pomóc wypełnić lukę w piśmiennictwie polskim podejmującym tematykę użyteczności aplikacji mobilnych, w szczególności aplikacji tanich linii lotniczych.

Abstrakt (EN)

The aim of the research presented in this paper was to identify user expectations regarding mobile applications of low cost carriers, evaluate the extent to which these applications meet user requirements and their compliance with usability best practices, and propose a model for optimal application design for this type of service. Mobile applications of the two most popular airlines in Poland were selected for the study: Ryanair and Wizzair. The research methods used included heuristic evaluation of the applications, focus group interviews with users, and modeling. As a result of the heuristic evaluation, a number of usability issues were identified in the examined applications. The focus group interviews provided insights into the experiences and expectations of users of airline mobile applications and allowed for the confrontation of identified problems with end-user observations. The findings and conclusions from the heuristic evaluation and focus group interviews contributed to the development of an optimization model for designing mobile applications for low cost carriers. This work has the potential to fill a gap in the Polish literature on the usability of mobile applications, particularly those of low cost carriers.

Słowa kluczowe PL
aplikacje mobilne
ewaluacja heurystyczna
modelowanie
oczekiwania użytkowników
tanie linie lotnicze
User Experience
użyteczność
Inny tytuł
Expectations of users of mobile applications of low-cost airlines - recommendation of optimal solutions for the iOS operating system (on the example of Ryanair and Wizzair applications)
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-21
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty