Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

The Use of Mnemonic Devices in Learning Culinary Vocabulary in Secondary School Students

Autor
Kardas, Zuzanna
Promotor
Banasiak, Ilona
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca licencjacka przedstawia zarys wiedzy o słownictwie, jego przyswajaniu i metodach uczenia się języków obcych. Praca koncentruje się na mnemotechnikach, w szczególności na metodzie słów kluczowych, i ocenia jej skuteczność w zapamiętywaniu słownictwa przez uczniów szkół średnich. Praca rozpoczyna się od analizy pojęcia słownictwa, o tym jak powstaje słownictwo i jaka jest jego rola w komunikacji, zdobywaniu wiedzy i nauce języka. W pracy omówiono również proces zapamiętywania, pojęcie pamięci krótkotrwałej i długotrwałej oraz teorię zapominania. Praca oferuje przegląd strategii uczenia się języków obcych i omawia cechy uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce języków obcych. W pracy poświęcono uwagę procesowi poznawania i nauki słowa, oraz tego co znaczy znać słowo. Praca opisuje strategie uczenia się słownictwa, w tym korzystanie z mnemotechnik, a w szczególności z metody słów kluczowych, przedstawiając jej definicję, mechanizm działania i opisując jej skuteczność. Kluczowym elementem pracy jest badanie porównujące metodę słów kluczowych ze sposobem zapamiętywania słownictwa poprzez powtarzanie. W ramach badania przeprowadzono również ankietę oceniającą wcześniejszą wiedzę o mnemotechnikach i korzystanie z tych metod, a także opinie uczestników co do przydatności mnemotechnik i zamiar korzystania z nich w przyszłości. Przegląd literatury oraz wyniki badania dostarczają przydatnych informacji uczniom i nauczycielom zainteresowanym wykorzystaniem mnemotechnik do nauki słownictwa w języku obcym. Praca służy również jako podstawa do dalszych badań nad mnemotechnikami i metodą słów kluczowych.

Abstrakt (EN)

This undergraduate thesis offers an overview of vocabulary, vocabulary acquisition, and language learning methods. It focuses on mnemonic techniques, particularly the Keyword Method, and evaluates its effectiveness in memorising culinary by secondary school students. The thesis begins by examining the concept of vocabulary, its formation, and its role in communication, knowledge acquisition, and language learning. It also discusses the cognitive processes involved in memorisation, covering short-term and long-term memory, as well as the theory of forgetting. The thesis reviews language learning strategies and highlights the characteristics of successful language learners. The thesis describes the process of encountering and learning a word, and analyses what it means to know a word. The study then focuses on mnemonic devices, specifically the Keyword Method, exploring its definition, mechanism, and effectiveness. A key component of the thesis is an experimental study comparing the Keyword Method to traditional rote memorisation in learning culinary vocabulary. As a part of this study, participants also completed a survey assessing their prior knowledge and use of mnemonics, their views on its usefulness, and their intention to use mnemonics in the future. The findings from the literature review and study provide useful insights for students and teachers interested in using mnemonic strategies for foreign language vocabulary learning. The thesis also serves as a foundation for further research on mnemonics and the Keyword method.

Słowa kluczowe PL
słownictwo
strategia uczenia się języków obcych
strategie uczenia się słownictwa
mnemotechniki
metoda słów kluczowych
Inny tytuł
Zastosowanie mnemotechnik w nauce słownictwa kulinarnego wśród uczniów szkół średnich
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-25
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty