Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Inquietudini all’italiana tra fumetto e cinema. Ansia e stranezza in Michelangelo Antonioni, Guido Buzzelli, Federico Fellini e Dario Argento

Autor
Górska, Zofia
Promotor
Skocki, Tomasz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Tematem pracy jest analiza wybranych dzieł Michelangelo Antonioniego, Federico Felliniego, Guido Buzzelliego i Daria Argento z lat 60. i 70. XX w. z uwzględnieniem elementów niepokojących i dziwnych. Celem pracy jest wykazanie korelacji między okresem powstania dzieła kultury, a użyciem narracji prowokującej niepokój, oraz wskazanie za pomocą jakich środków autorzy uzyskali w swoich dziełach niepokojącą atmosferę. Analiza ujawniła, że zarówno komiks, jak i kino w latach 60. i 70. odzwierciedlały narastającą w tamtym okresiespołeczną niepewność i lęki. Dzieła Antonioniego skupiają się przede wszystkim na eksploracji poczucia samotności, Fellini i Argento z kolei ukazują surrealistyczne aspekty psychiki ludzkiej. Buzzelli natomiast w swoich dziełach przede wszystkim krytykuje społeczeństwo poprzez ukazanie go w groteskowy sposób. Praca pokazuje kluczową rolę mediów w procesie zrozumienia szerszych trendów kulturowych i społecznych.

Abstrakt (EN)

The subject of this thesis is the analysis of selected works by Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Guido Buzzelli, and Dario Argento from the 1960s and 1970s, with a focus on unsettling and strange elements. The aim of the thesis is to demonstrate the correlation between the period in which the cultural work was created and the use of anxiety-provoking narratives, as well as to indicate the means by which the authors achieved a disturbing atmosphere in their works. The analysis revealed that both comics and cinema in the 1960s and 1970s reflected the growing social uncertainty and fears of that period. Antonioni's works primarily focus on exploring the sense of loneliness, while Fellini and Argento depict the surreal aspects of the human psyche. Buzzelli, on the other hand, criticizes society in his works by portraying it in a grotesque manner. The thesis shows the crucial role of media in understanding broader cultural and social trends.

Abstrakt (inny)

Il tema di questa tesi è l'analisi di opere selezionate di Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Guido Buzzelli e Dario Argento degli anni '60 e '70 del XX secolo, con un'attenzione particolare agli elementi inquietanti e strani. Lo scopo della tesi è dimostrare la correlazione tra il periodo in cui è stata creata l'opera culturale e l'uso di narrazioni che provocano inquietudine, nonché indicare i mezzi attraverso i quali gli autori hanno ottenuto un'atmosfera inquietante nelle loro opere. L'analisi ha rivelato che sia i fumetti che il cinema negli anni '60 e '70 riflettevano l'aumentare dell'incertezza sociale e delle paure di quel periodo. Le opere di Antonioni si concentrano principalmente sull'esplorazione del senso di solitudine, mentre Fellini e Argento rappresentano gli aspetti surreali della psiche umana. Buzzelli, invece, critica la società nelle sue opere raffigurandola in modo grottesco. La tesi mostra il ruolo cruciale dei media nel comprendere tendenze culturali e sociali più ampie.

Słowa kluczowe PL
Dziwność
Niepokój
Antonioni
Argento
Buzzelli
Fellini
Film
Komiks
Powieść graficzna
Kultura
Media
Inny tytuł
Niepokój we włoskim kinie i komiksie. Lęk i dziwność w wybranych dziełach Michelangelo Antonioniego, Federico Felliniego, Guido Buzzelliego i Daria Argento
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-09
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty