Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wymiary sztuki introligatorskiej w książce artystycznej na przykładzie prac Aleksandra Semkowicza i Roberta Jahody

Autor
Wawrzynkiewicz, Maja
Promotor
Pietrzkiewicz, Dorota
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Tytuł: Wymiary sztuki introligatorskiej w książce artystycznej na przykładzie prac Aleksandra Semkowicza i Roberta Jahody Praca licencjacka koncentruje się na analizie sztuki introligatorskiej oraz książki artystycznej w kontekście twórczości dwóch wybitnych polskich introligatorów: Aleksandra Semkowicza i Roberta Jahody. Celem badania jest przybliżenie różnych wymiarów sztuki introligatorskiej, ze szczególnym uwzględnieniem technik i estetyki stosowanych w oprawach książkowych, a także ukazanie ich znaczenia w rozwoju introligatorstwa artystycznego w Polsce. Rozdział pierwszy stanowi wprowadzenie do tematyki introligatorstwa jako rzemiosła oraz sztuki, ukazując jego ewolucję na przestrzeni wieków. Omawiane są narzędzia, materiały oraz techniki wykorzystywane przez introligatorów, z naciskiem na rozwój introligatorstwa w XX wieku. W tej części pracy pojawia się również definicja książki artystycznej, która wykracza poza tradycyjne rozumienie książki jako nośnika treści literackiej, stając się obiektem sztuki. Książka artystyczna, zwłaszcza w kontekście awangardowych ruchów artystycznych XX wieku, zostaje przedstawiona jako medium, które łączy literaturę i sztukę wizualną. Rozdział drugi poświęcony jest Robertowi Jahodzie, krakowskiemu introligatorowi, którego działalność wywarła znaczący wpływ na rozwój polskiej sztuki introligatorskiej. Analizowane są jego najważniejsze prace, w tym oprawy książek, albumów i tek adresowych, które wyróżniały się precyzją wykonania oraz nowatorskim podejściem do opraw artystycznych. Rozdział ten opisuje również biografię Jahody, jego drogę zawodową oraz wpływ, jaki wywarł na środowisko artystyczne Krakowa i Galicji. Rozdział trzeci koncentruje się na twórczości Aleksandra Semkowicza, lwowskiego introligatora i bibliofila. Semkowicz, podobnie jak Jahoda, przyczynił się do rozwoju introligatorstwa artystycznego w Polsce, łącząc tradycję z nowoczesnymi technikami opraw. Jego prace, w tym oprawy ksiąg liturgicznych i dzieł literackich, odznaczały się wysoką estetyką, dbałością o detale oraz umiejętnym doborem materiałów. W rozdziale tym omówiono również wkład Semkowicza w rozwój bibliofilstwa oraz jego działalność na rzecz ochrony dziedzictwa literackiego. Całość pracy opiera się na analizie literatury przedmiotu oraz wybranych źródeł archiwalnych. Prace Aleksandra Semkowicza i Roberta Jahody ukazują introligatorstwo jako nie tylko rzemiosło, ale także formę wyrazu artystycznego, w którym narzędzia, techniki oraz materiały odgrywają kluczową rolę w nadawaniu książkom unikalnego, artystycznego charakteru. Podsumowanie pracy wskazuje na istotny wkład obu artystów w rozwój introligatorstwa w Polsce oraz na ich znaczenie dla sztuki książki artystycznej, której forma i treść stanowią integralną całość.

Abstrakt (EN)

Title: The dimensions of bookbinding art in artistic books on the example of works by Aleksander Semkowicz and Robert Jahoda This bachelor's thesis focuses on analyzing the art of bookbinding and artistic books through the works of two renowned Polish bookbinders: Aleksander Semkowicz and Robert Jahoda. The aim of the research is to explore different aspects of bookbinding, with particular emphasis on the techniques and aesthetics used in book covers, and to highlight their importance in the development of artistic bookbinding in Poland. The first chapter introduces bookbinding as both a craft and an art form, showing its evolution over the centuries. It discusses the tools, materials, and techniques used by bookbinders, with a focus on the development of bookbinding in the 20th century. This section also defines the concept of the artistic book, which goes beyond the traditional understanding of a book as a literary medium, becoming an object of art. The artistic book, especially in the context of 20th-century avant-garde art movements, is presented as a medium that blends literature and visual art. The second chapter is dedicated to Robert Jahoda, a Kraków-based bookbinder whose work had a significant impact on the development of Polish bookbinding. His most notable works, including book covers, albums, and address directories, are analyzed for their precision and innovative approach to artistic bindings. This chapter also covers Jahoda's biography, career path, and the influence he had on the artistic community of Kraków and Galicia. The third chapter focuses on the works of Aleksander Semkowicz, a Lviv-based bookbinder and bibliophile. Like Jahoda, Semkowicz contributed to the advancement of artistic bookbinding in Poland, blending tradition with modern binding techniques. His works, including the bindings of liturgical books and literary works, are noted for their high aesthetic value, attention to detail, and skillful selection of materials. This chapter also discusses Semkowicz's contribution to bibliophilia and his efforts to preserve literary heritage. The thesis is based on the analysis of relevant literature and selected archival sources. The works of Aleksander Semkowicz and Robert Jahoda reveal bookbinding not only as a craft but as a form of artistic expression, where tools, techniques, and materials play a key role in giving books a unique, artistic character. The conclusion highlights the significant contributions of both artists to the development of bookbinding in Poland and their importance to the art of the artistic book, where form and content are inseparable.

Słowa kluczowe PL
Aleksander Semkowicz
Robert Jahoda
introligatorstwo artystyczne
książka artystyczna
oprawy książkowe
techniki introligatorskie
sztuka introligatorska
historia introligatorstwa
estetyka opraw książkowych
historia książki artystycznej
Inny tytuł
The dimensions of bookbinding art in artistic books on the example of works by Aleksander Semkowicz and Robert Jahoda
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-24
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty