Licencja
What constitutes the folk concept of Phenomenal Consciousness? Experimental investigation
Abstrakt (PL)
Filozofowie zajmujący się świadomością postulują, że wszyscy ludzie zauważają, że z posiadaniem świadomości wiąże się pewien jakościowy charakter świadomych przeżyć (Schwitzgebel, 2016; Koch, 2019; Humphrey, 2006, za: Wyrwa 2022). Zgodnie z wiodącą interpretacją wyników badań nad potocznym pojęciem świadomości fenomenalnej, ludzie bez akademickiej wiedzy o świadomości nie dostrzegają jej fenomenalnego aspektu (Sytsma & Ozdemir, 2019). Wyrwa (2022) podważa te wnioski, kwestionując wiarygodność dotychczasowych badań nad potocznym pojęciem świadomości fenomenalnej. Po pierwsze, Wyrwa wskazuje, że sposób opisu świadomości fenomenalnej używany w badaniach eksperymentalnych może się różnić od tego, jak potocznie opisuje się to zjawisko, ze względu na różnicę między słownikiem filozoficznym a potocznym. Filozoficzne pojęcie świadomości fenomenalnej różni się od tego, jak ludzie rozumieją subiektywne doświadczenie (Sytsma & Machery, 2010). Po drugie, według Wyrwy, stosowana w literaturze (np. Arico i in., 2011; Huebner, 2010; Phelan i in., 2013) operacjonalizacja potocznego pojęcia świadomości fenomenalnej nie jest wyczerpująca. Dotychczasowe badania uwzględniają z wiązanych z odczuwaniem bólu i percepcją kolorów, a pomijają stany odczuwania emocji. Skupiając się tylko na wybranych kategoriach stanów mentalnych, możemy pomijać istotne aspekty świadomości fenomenalnej. Zdaniem Wyrwy żadne dotychczasowe badanie nie uwzględniało wszystkich istotnych kategorii stanów fenomenalnych. W szczególności w badaniach systematycznie pomijana jest kategoria stanów związanych z myślami i poczuciem siebie. Wyrwa proponuje podejście polegające na zaprojektowaniu eksperymentu, uwzględniającego różne typy stanów mentalnych, które według filozofów charakteryzują świadomość fenomenalną. Opierając się na dotychczasowych badaniach eksperymentalnej filozofii świadomości, wyróżnia 5 kategorii takich stanów: cielesne, emocjonalne, percepcyjne, wyobrażeniowe oraz pozostałe, do których zalicza między innymi myśli i poczucie siebie. W pracy zaprezentuje projekt i wyniki badania, którego schemat uwzględnia wszystkie zaproponowane przez Wyrwę (2022) kategorie stanów fenomenalnych. Podstawą badania jest eksperyment przeprowadzony przez Sytsmę i Macherego (2010) i rozszerzony o stany związane z wyobraźnią i samoświadomością, którą rozumiem jako świadomość siebie, świadomość prerefleksyjną i świadomość posiadania (Gallagher & Zahavi, 2023). Badanie sprawdza podejście proponowane przez Wyrwę, wskazując na związane z nim trudności oraz sprawdza dokładność filozoficznych teorii dotyczących potocznych teori klasyfikacji stanów mentalnych.
Abstrakt (EN)
Philosophers of consciousness claim that all people notice the qualitative character of all conscious experiences (Schwitzgebel, 2016; Koch, 2019; Humphrey, 2006, after Wyrwa 2022). According to the leading interpretation of the research on the folk theory of phenomenal consciousness, people without academic knowledge about consciousness do not notice its phenomenal aspect (Sytsma & Ozdemir, 2019). Wyrwa (2022) undermines this claim by casting doubt on the validity of previous research regarding phenomenal consciousness. Firstly, Wyrwa states that there may be differences between the way the phenomenal consciousness is described in research and the way it is described commonly, due to the differences in the philosophical and folk dictionaries. The philosophical concept of phenomenal consciousness differs from the folk understanding of subjective experience (Sytsma & Machery, 2010). Secondarily, according to Wyrwa, the operationalisation of the folk concept of phenomenal consciousness used in literature (for instance, Arico et al., 2011; Huebner, 2010; Phelan et al., 2013) is not exhaustive enough. Existing research usually mentions one or two types of phenomenal states. For instance, Sytsma and Machery (2012) in their research focus on states associated with color perception and pain, whereas miss states are associated with emotions. By concentrating solely on specific types of mental states, we might overlook significant facets of phenomenal consciousness. Wyrwa claims that none of the studies done to date have covered every relevant category of phenomenal states. In particular, states related to thoughts and sense of self were systemically omitted. Wyrwa suggests an approach that is based on designing an experiment that would incorporate all types of mental states that characterise phenomenal consciousness according to the philosophers. Based on current experimental philosophy of consciousness research, he identifies five categories of such states: bodily, emotional, perceptual, imaginative, and other, to which he classifies thoughts and a sense of self. In my thesis, I will present the project and results of the experiment, whose structure encompasses all of Wyrwa's (2022) categories of phenomenal states. Based on the research of Sytsma and Machery (2010), the experiment is extended by states pertaining to imagination and self-consciousness, which I interpret as self-consciousness, prereflective consciousness, and sense of ownership (Gallagher & Zahavi, 2023). The study tests the approach proposed by Wyrwa, examines its shortcomings, and assesses the accuracy of philosophical theories that explain folk theories of mental state classification.