Twitter w transformacji polskiego systemu komunikowania politycznego

Autor
Siudak, Martyna
Promotor
Staniszewski, Andrzej
Data publikacji
2020-10-13
Abstrakt (PL)

Głównym celem wyznaczonym w dysertacji była analiza wpływu Twittera na komunikację polityków w Polsce. Autorkę interesowały kierunki tej komunikacji i jej treść. Autorka analizując zmiany komunikowania politycznego zachodzące pod wpływem serwisu Twitter, sformułowała następujące pytania badacze: *Którzy spośród polskich polityków korzystają z TT i czy robią to zgodnie z cechami platformy i cechami Sieci, czy może używają go tak jak mediów starych? *Jak wygląda poetyka komunikacji na TT zawieranej przez polityków? *Jakie zmiany w komunikowaniu politycznym spowodował Twitter? We wspomnianej pracy kluczowym jest okres przypadający na VIII kadencję Sejmu. Politycy tejże kadencji, których wpisy przeanalizowano w dysertacji należeli do ugrupowań takich jak: Prawo i Sprawiedliwość (PIS), Platforma Obywatelska (PO), Kukiz’15, Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL), Nowoczesna oraz Mniejszość Niemiecka. Dysertacja składa się z dwóch części: teoretycznej oraz empirycznej. Została podzielona na cztery rozdziały. Zgromadzony materiał badawczy został wykorzystany w części empirycznej rozprawy do krytycznej analizy i weryfikacji hipotez badawczych. Biorąc pod uwagę wyrazistą personalizację polskiej polityki, główną hipotezą pracy było założenie, że Twitter jest dla polityków zarówno narzędziem autopromocji, jak i walki – ataku kierowanego wobec konkurentów politycznych. Ze wspomnianego narzędzia politycy korzystają jednak nie tylko w czasie wszelakich kampanii, ale także w okresach między wyborami. Metodologia zawarta w pracy jest wieloaspektowa. Najpierw autorka wytypowała polityków zajmujących pierwsze pozycje na listach wyborczych każdej partii, które otrzymały mandaty w wyborach przeprowadzonych w październiku 2015 roku. Następnie sprawdziła, które ze wskazanych osób posiadają konto na TT. Na tym etapie wskazano 121 profili i tyle też poddano późniejszej analizie. Całkowity materiał badawczy składał się z 235628 tweetów, wygenerowanych przez 121 aktorów politycznych w latach 2014-2018. Do pozyskania materiału wykorzystano aplikację Twitonomy.com. Obliczenia, a także inne operacje analityczne przeprowadzono w dysertacji za pomocą środowiska programistycznego Matlab. Zautomatyzowane rozwiązanie opracowane do analiz materiału rozpatrywanego w pracy to jeden z komponentów metodologii, świadczący o jej ilościowym charakterze. Drugim jest komponent jakościowo-interpretacyjny. Autorka przeprowadziła analizę jakościową, która miała na celu stworzenie pewnej typologii politycznych użytkowników TT. Aby taki cel osiągnąć, posłużyła się elementami analizy zawartości, w której jednostką analizy były oczywiście polityczne tweety, Wykorzystana metoda pozwoliła ustalić m.in. jakiego typu materiały tworzą i udostępniają politycy, czy są to materiały tekstowe, audio-wideo oraz czy zawierają linki lub hashtagi. Ważnym aspektem analiz było też ustalenie gatunku publikowanych tweetów oraz ich tematyki. W ograniczonym stopniu autorka posłużyła się także semiotyczną analizą treści. The main aim of the dissertation was the analysis of Twitter's influence on communication among politicians in Poland. The author was interested in the directions and contents of said communication. In the course of analysis of the changes of political communication which have taken place under the influence of Twitter, the author posed the following research questions: *Which politicians in Poland use TT – do they use it according to the characteristic features of the platform and the Internet, or do they use it in the same way as traditional media? *What is the Twitter communication policy followed by the politicians? *What changes in political communication were caused by Twitter? The dissertation focuses on the period of time which covers the 8th term of the Polish Sejm. The politicians whose entries were subject to analysis under the dissertation belonged to such political groups as: PIS, PO, Kukiz’15, PSL, Nowoczesna, Mniejszość Niemiecka. The dissertation consists of two parts: the theoretical and the empirical part and it was divided into four chapters.The research material collected by the author was used in the empirical section of the thesis in order to perform a critical analysis and verification of the research hypotheses. Taking into consideration the significant customisation of the Polish politics, the main hypothesis was based on the assumption that Twitter serves the politicians as both a tool of self-promotion and an instrument of fight in their attacks directed at their political opponents. The politicians use this tool not only during their political campaigns, but also in the periods between the elections. The methodology of the dissertation has multiple aspects. At first the author selected politicians whose names appeared at the top of electoral roll of each political party and those who were granted electoral mandates in the election held in October 2015. Then the author verified which person on the list had a TT account. At this stage 121 profiles were found and they were all subject to the analysis. The total research material consisted of 235 628 tweets generated by 121 political figures in the years 2014-2018. The author collected the material with the help of Twitonomy.com app. All calculations and other analytical operations were carried out for the purpose of the dissertation with the help of MATLAB computing environment. An automated solution developed for the purpose of analysis of material which was investigated in the dissertation is just one of the components of methodology which reflects its quantitative character. The second element is the qualitative and interpretative component. The author performed a qualitative analysis which was meant to create a specific typology of political users of Twitter. In order to achieve her goal she used the elements of content analysis where the unit of analysis was constituted by political tweets. This method allowed her to establish the types of material created and shared by politicians – whether it is in text format, in audiovisual formats or whether they include hyperlinks or hashtags. An important aspect of the analyses was the determination of the genres and themes of the tweets. The author also used – to a limited degree – the semiotic analysis of the content.

Słowa kluczowe PL
media społecznościowe
komunikowanie polityczne
komunikacja
mikroblog
Twitter
Inny tytuł
Twitter in the process of transformation of the Polish system of political communication
Data obrony
2020-10-28
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty