Licencja
Problemy metodologiczne diagnozowania kompetencji informacyjnych badaczy z obszaru humanistyki
Abstrakt (PL)
Kompetencje informacyjne stanowią istotowy element kompetencji badawczych, akademików, niezależnie od uprawianej dyscypliny. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych problemów metodologicznych, jakie towarzyszą badaniom tych umiejętności wśród naukowców reprezentujących obszar nauk humanistycznych. W tekście odwołano się do wybranych polskich i zagranicznych badań dotyczących kompetencji i zachowań informacyjnych wybranej grupy, zwracając uwagę na udokumentowane zmiany w poziomie i zakresie realizowanych umiejętności. Przedmiotem odniesienia jest również metodologia i techniki badawcze stosowane w tych projektach. Wykorzystany materiał pozwala na wskazanie wybranych problemów metodologicznych diagnozowania kompetencji informacyjnych. Ich wyodrębnienie potwierdza narastającą złożoność omawianego pola badawczego oraz – w konsekwencji – konieczność różnicowania i precyzyjnego doboru metod i narzędzi badawczych.
Abstrakt (EN)
Information literacy is an integral element of the research literacy of scholars, regardless of the discipline. The article presents selected methodological problems of surveying the information literacy of academics from the humanities. The authors refer to selected Polish and foreign research reports, focusing on the observed changes in information needs, competencies and behaviours of this group. They also briefly discuss the methodology and tools applied in the projects. As a result, selected methodological problems of diagnosing information literacy are offered. The findings confirm the increasing complexity of the research field, and – in consequence – the necessity of differentiation and precise selection of research methods and tools.