Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Współmyślenie, paralele, analogie? Kategoria odbiorcy u Brunona Schulza na tle ówczesnych teorii recepcji

Autor
Krasińska, Aleksandra
Promotor
Jeziorska-Haładyj, Joanna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Przedmiotem pracy jest analiza twórczości literackiej i nieliterackiej Brunona Schulza w kontekście rozwijających się w latach 20. i 30. XX wieku polskich teorii odbioru. Analiza skierowana jest na odtworzenie autorskiej koncepcji odbioru i odbiorcy zawartej w twórczości Schulza. Autorka odtwarza w węzłowych punktach naukowe koncepcje odbioru powstałe w tym okresie. Następnie przechodzi do twórczości nieliterackiej Schulza, w której wskazuje zalążki jego ujęcia, żeby w późniejszej części pracy opisać pełną koncepcję odbioru i odbiorcy w oparciu o fikcjonalne utwory pisarza. Wywód autorki skupia się na świecie przedstawionym opowiadań, w którym pisarz projektuje czytelnika wyobrażonego wyposażonego w konkretne narzędzia i nastawienie odbiorcze umożliwiające mu interpretację dzieła literackiego. Figurę czytelnika wyobrażonego autorka charakteryzuje, analizując sposoby interpretacji rzeczywistości przez bohaterów prozy Brunona Schulza, oraz to, w jak opisane style odbioru są wartościowane.

Słowa kluczowe PL
Roman Ingarden
Aniela Gruszecka
Bruno Schulz
teoria odbioru
czytelnik wyobrażony
odbiorca
odbiór
interpretacja
sens
Inny tytuł
Co-thinking, parallels, analogies? The concept of the recipient in the works of Bruno Schulz in the context of the contemporary reader response theories
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-02
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty