Licencja
Czy Niemcy są kobietą? Feministyczna polityka zagraniczna Republiki Federalnej Niemiec
Abstrakt (PL)
Feministyczna perspektywa w stosunkach międzynarodowych opiera się na przyjęciu założenia o istniejących strukturalnych nierównościach, wynikających z binarnego podziału świata na to, co męskie i to, co żeńskie. 1 marca 2023 roku minister spraw zagranicznych Niemiec, Annalena Baerbock, ogłosiła wytyczne dla prowadzonej przez nią feministycznej polityki zagranicznej, które oparła na szwedzkim wzorze „3R”. Skrót odpowiada trzem słowom: prawom (niem. Rechte), zasobom (niem. Ressourcen) i reprezentacji (niem. Repräsentanz). Zapewnienie wszystkich trzech „R” grupom uważanym za marginalizowane: kobietom i grupom mniejszościowym, ma pozwolić na przezwyciężenie binarnych struktur przyczyniających się do opresji i wykluczenia tych grup. Celem pracy jest analiza założeń teoretycznych niemieckiej feministycznej polityki zagranicznej i odniesienie ich do ram teoretycznych, które wynikają z kryteriów przedstawianych w literaturze przedmiotu. Drugi cel to analiza ilościowa polityki kadrowej MSZ Niemiec z wykorzystaniem indeksu równości płci publikowanego przez Federalny Urząd Statystyczny, a następnie odniesienie wyników analizy ilościowej do założeń teoretycznych niemieckiej feministycznej polityki zagranicznej. Badanie realizuję przy pomocy danych zastanych z wykorzystaniem metody jakościowej i ilościowej.
Abstrakt (EN)
A feminist perspective in international relations is based on the assumption of existing structural inequalities, resulting from the binary division of the world into what is masculine and what is feminine. On 1 March 2023, Germany's Foreign Minister Annalena Baerbock announced guidelines for her feminist foreign policy, which she based on the Swedish '3Rs' formula. The acronym corresponds to three words: rights (German: Rechte), resources (German: Ressourcen) and representation (German: Repräsentanz). The provision of all three R's to groups considered marginalised: women and minority groups, is intended to overcome the binary structures that contribute to the oppression and exclusion of these groups. The aim of this paper is to analyse the theoretical assumptions of German feminist foreign policy and to relate them to the theoretical framework that emerges from the criteria presented in the literature. The second aim is to analyse quantitatively the personnel policy of the German Foreign Ministry using the gender equality index published by the Federal Statistical Office and then to relate the results of the quantitative analysis to the theoretical assumptions of German feminist foreign policy. I am carrying out the study with the help of foundational data using a qualitative and quantitative method.