Licencja
“The Hardest Battles Are Fought in the Mind”: The Representation of Mental Health and Trauma in Video Games
Abstrakt (PL)
Wraz z rosnącą liczbą diagnoz chorób psychicznych, rośnie też zapotrzebowanie na ich wiarygodne ukazanie w różnych mediach, takich jak filmy, seriale, książki i gry wideo. Te ostatnie mają tu pewną przewagę – dzięki interaktywności i imersji, gry wideo pozwalają na bardziej dokładne i edukacyjne przedstawienie problemów zdrowia psychicznego. W tej pracy licencjackiej skupiam się na trzech grach, które wyróżniają się w tym aspekcie. Pierwsza to GRIS, pokazująca proces radzenia sobie ze stratą bliskiej osoby. Druga, Hellblade: Senua’s Sacrifice, oferuje głęboki wgląd w życie osoby z psychozą. Ostatnia, Disco Elysium, opowiada o mężczyźnie w kryzysie zdrowia psychicznego, który otrzymuje ostatnią szansę, żeby przezwyciężyć swoje słabości i uzależnienia. W pracy omówię również metody i badania, na których opierali się twórcy tych gier, a także doświadczenia osobiste, które mogły wpłynąć na ich podejście do przedstawiania tych trudnych tematów.
Abstrakt (EN)
As mental health diagnoses become more common, there is a growing need for accurate representation in media, including movies, TV shows, books, and video games. Due to their interactive nature, which immerses the player deeply in the experience, video games seem to provide the most accurate and educational depiction of mental illness. In this dissertation, I highlight three video games that excel in portraying mental health issues. The first, GRIS, offers a deep exploration of coping with grief after losing a loved one. The second, Hellblade: Senua’s Sacrifice, provides an authentic look into the mind of someone suffering from psychosis. Lastly, Disco Elysium focuses on a man battling mental health crises and substance addiction as he faces one last chance to turn his life around. I will also discuss the methods and research—or personal experiences—the developers used to address these sensitive topics.