Licencja
Związki samoregulacji i regulacji emocji z kreatywnością w życiu codziennym
Abstrakt (PL)
Ostatnio coraz większe zainteresowanie badawcze wzbudza obszar samoregulacji i regulacji emocji w kontekście kreatywności. Wnioskuje się, że aby stworzyć coś kreatywnego, czyli jednocześnie nowego i wartościowego, należy mieć kompetencje związane z zarządzaniem swoją uwagą i emocjami. Praca ta skupia się na zbadaniu tych wątków u studentów w kontekście kreatywności codziennej. Celem tej pracy było sprawdzenie czy wyższy poziom kontroli uwagi w dążeniu do celu, będzie związany z wyższą kreatywnością w życiu codziennym oraz czy niższy poziom trudności w regulacji emocji również będzie związany z wyższą kreatywnością w życiu codziennymi. Zbadano grupę 197 studentów z różnych kierunków i uczelni. Do badania wykorzystano Skalę Samoregulacji, Inwentarz Kompetencji w Regulacji Emocji Perth i Skalę Domen Kreatywności Kaufmana. Przeprowadzona analiza wykazała istotną statystycznie korelację o słabej sile między samoregulacją i kreatywnością w codzienności oraz istotną statystycznie korelację o średniej sile między regulacją emocji a kreatywnością. Potwierdzono również związki kreatywności w życiu codziennym z podsycaniem celów hedonistycznych, regulacją negatywnych emocji i tolerowaniem negatywnych emocji. Nie zweryfikowano, czy istnieją różnice pomiędzy grupami studentów z kierunków artystycznych i nieartystycznych. Wyniki badania mogą być ważne w kontekście funkcjonowania młodych osób w systemie edukacji oraz w tworzeniu programów profilaktycznych czy terapeutycznych.
Abstrakt (EN)
Recently, there has been an increase in interest in research about self-regulation and emotion regulation in the context of creativity. It is inferred that to create something creative, which is both novel and valuable, one must possess competencies related to managing one's attention and emotions. This study examines these aspects in students in the context of everyday creativity. This study aimed to determine whether a higher level of attention control in pursuit of a goal is associated with higher creativity in everyday life and whether a lower level of difficulty in emotion regulation is associated with higher everyday creativity. A group of 197 students from various fields and universities was studied. The Self-Regulation Scale, Perth Emotion Regulation Competency Inventory, and Kaufman Domains of Creativity Scale were used for the research. The analysis showed a statistically significant correlation of weak strength between self-regulation and everyday creativity and a statistically significant correlation of moderate strength between emotion regulation and creativity. It also confirmed the associations of everyday creativity with fostering hedonic goals, regulating negative emotions, and tolerating negative emotions. Differences between groups of students from artistic and non-artistic fields were not verified. The study's results may be important in the context of the functioning of young people in the education system and in the development of preventive or therapeutic programs.