Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Polityczki w tabloidach. Wizerunek medialny Elżbiety Witek, Joanny Scheuring-Wielgus i Kingi Gajewskiej w prasie tabloidowej przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku w Polsce

Autor
Bogdanowicz, Marcelina
Promotor
Pawelec, Radosław
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Głównym celem poniższej pracy była analiza wizerunku medialnego trzech polityczek – Elżbiety Witek, Joanny Scheuring-Wielgus i Kingi Gajewskiej przed wyborami parlamentarnymi w 2023 r. W tym celu zbadane zostały publikacje prasowe w polskich gazetach tabloidowych: „Fakt”, „Super Express”, „Gazeta Polska Codziennie” z okresu trwania oficjalnej kampanii wyborczej (8 sierpnia – 15 października 2023 r.). Ponadto praca obejmuje także zagadnienia teoretyczne. Omówione zostały analizowane tytuły prasowe, wraz z historią tego rodzaju prasy, biografie wybranych polityczek, ale także historia działalności kobiet w polityce i ich droga do traktowania na równi z mężczyznami zarówno jako wyborczyń, jak i aktywnych polityczek. Podjęty został też temat feminatywów w polskim języku politycznym, szczególnie wybranych określeń pełnionych przez kobiety funkcji m.in. marszałkini, posłanka. Praca przedstawia też wpływ mediów tabloidowych na wybory społeczne. Na potrzeby analizy publikacji prasowych omówiono również pojęcie wizerunku medialnego w kontekście współczesnej polityki.

Abstrakt (EN)

The main goal of the following work was to analyze the media image of three female politicians - Elżbieta Witek, Joanna Scheuring-Wielgus and Kinga Gajewska before the parliamentary elections in 2023. For this purpose, press publications in Polish tabloid newspapers were examined: Fakt, Super Express, Gazeta Polska Codziennie from the period of the official election campaign (August 8 - October 15, 2023). In addition, the work also includes theoretical issues. The analyzed press titles were discussed, along with the history of this type of press, biographies of selected female politicians, but also the history of women's activities in politics and their path to being treated equally with men, both as voters and active politicians. The topic of feminatives in Polish political language was also taken up, especially selected terms for the functions performed by women, including marshal, MP. The work also presents the influence of tabloid media on social choices. For the purposes of analyzing press publications, the concept of media image in the context of contemporary politics was also discussed.

Słowa kluczowe PL
Polityczki
kobiety w polityce
prasa tabloidowa
gazeta codzienna
wizerunek medialny
feminatywy
Elżbieta Witek
Joanna Scheuring-Wielgus i Kinga Gajewska.
Inny tytuł
Female Politicians in Tabloids. The Media Image of Elżbieta Witek, Joanna Scheuring-Wielgus and Kinga Gajewska in the Tabloid Press Before the 2023 Parliamentary Elections in Poland
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-27
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty