Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Program wychowawczy i edukacyjny w twórczości Jadwigi Papi dla dzieci i młodzieży

Autor
Kęsicka, Aleksandra
Promotor
Szelągowska, Grażyna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca przedstawia koncepcje wychowawczo-edukacyjne występujące w twórczości obyczajowej Jadwigi Papi, XIX-wiecznej pisarki dla dzieci i młodzieży. Tekst skupia się na identyfikacji głównych tematów i metod wychowawczych opisywanych przez autorkę, a także promowanych przez nią postaw i zachowań. Podczas badania dokonano analizy problemowej dzieł pisarki z uwzględnieniem różnych grup wiekowych odbiorców, do których kierowała swoje książki autorka. Zestawienie wielu powieści obyczajowych Papi pozwoliło dostrzec wielowymiarowy kontekst jej działalności i pokazało, że autorka ta starała się wiernie odwzorowywać panujące w XIX-wiecznym polskim społeczeństwie zmiany społeczne oraz toczące się dyskusje dotyczące między innymi zmian w edukacji czy tak zwanej kwestii kobiecej. Program wychowawczo-edukacyjny Papi obejmował różne sfery rozwoju dziecka i miał na celu kształcenie moralności oraz samodzielności młodych, w oparciu o poczucie wspólnoty i współodpowiedzialności za innych. Widoczne są także wpływy rodzącego się tak zwanego ruchu „nowego wychowania” na działalność pisarki oraz nurtu pozytywistycznego, promującego idee organicznikowskie i kult pracy.

Słowa kluczowe PL
Jadwiga Papi
literatura dziecięca
literatura młodzieżowa
program wychowawczy
wychowanie
edukacja
Inny tytuł
The Educational and Upbringing Programmes in Jadwiga Papi's Works for Children and Adolescents
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-08
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty