Licencja
Stanisław Przybyszewski a teatr japoński. Analiza na podstawie rozprawy-studium „O dramacie i scenie” oraz dramatu „Goście”
Abstrakt (PL)
Praca ma na celu analizę rozprawy-studium O dramacie i scenie oraz dramatu Goście Stanisława Przybyszewskiego pod kątem obecności elementów estetyki japońskiej i rozwiązań scenicznych charakterystycznych dla różnych odmian teatru japońskiego. Rozważania rozpoczynają się od przedstawienia, jak rozwijał się teatr japoński w Europie, a także jak wpłynął on na twórczość polskich modernistów. W pierwszym rozdziale autorka pracy analizuje związki między postulatami zawartymi w O dramacie i scenie a założeniami teatrów nō i kabuki. Drugi rozdział obejmuje analizę konkretnego dramatu Przybyszewskiego – Gości – pod kątem obecności japońskiej estetyki i rozwiązań formalnych. W zakończeniu autorka pracy holistycznie podsumowuje rozważania z poprzednich rozdziałów i dochodzi do konkluzji, że w dziełach Przybyszewskiego są obecne elementy zbieżne z dramaturgią i estetyką japońską.