Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Umiejętności artykulacyjne dzieci biorących udział w produkcjach dubbingowych

Autor
Rychlik, Oliwia
Promotor
Siudzińska, Natalia
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie poziomu umiejętności artykulacyjnych dzieci w wieku 11-13 lat, podkładających głos w produkcjach dubbingowych, oraz porównanie ich tego z umiejętnościami dzieci, które nie uczestniczą w żadnych zajęciach aktorskich. Przedmiotem badań jest więc realizacja grup spółgłoskowych, składających się ze spółgłosek właściwych. Materiał wyjściowy niezbędny do przeprowadzenia został opracowany na podstawie literatury naukowej. Badania były realizowane na przestrzeni dwóch miesięcy. Materiał do analizy stanowiły próbki mowy zebrane w oparciu o specjalnie przygotowany tekst. Zadaniem dzieci było przeczytanie na głos owego tekstu. Wypowiedzi badanych zarejestrowano za pomocą dyktafonu. Tak zebrany materiał został przeanalizowany pod kątem wymowy wybranych grup spółgłoskowych języka polskiego w obu grupach dzieci. Na podstawie obserwacji oraz wyników analizy stwierdzono, że dzieci, które biorą udział w produkcjach dubbingowych, częściej realizują połączenia spółgłoskowe w sposób bardzo staranny niż dzieci, które nie mają doświadczenia z aktorstwem oraz najtrudniejsze połączenia stanowiło to złożone z przedniojęzykowo-zębowych głosek różniących się sposobem artykulacji.

Abstrakt (EN)

The aim of the thesis is to present the level of articulatory skills of children at age 11-13 years old, who voice-acting in dubbing productions, and to compare them with the skills of children who do not participate in acting classes. The subject of the study is the realisation of consonant groups, consisting of consonants proper. The background material necessary for the study was developed on the basis of the scientific literature. The research was carried out over a period of two months. The material to be analysed consisted of speech samples collected from a specially prepared text. The children's task was to read this text aloud. Their utterances were recorded using a dictaphone. The material collected in this way was analysed in terms of the pronunciation of selected consonant groups of Polish in both groups of children. On the basis of observations and the results of the analysis, it was found that children who take part in dubbing productions are more likely to realise consonantal combinations in a very careful pronunciation than children who have no experience of acting, and that the most difficult combinations were those consisting of anterolingual vowels differing in the manner of articulation. Translated with DeepL.com (free version)

Słowa kluczowe PL
umiejętności artykulacyjne
dubbing
grupy spółgłoskowe
Inny tytuł
Articulation skills of children involved in dubbing productions
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-08
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty