Licencja
Klikając na tragedię: Co kryje się za obsesyjną potrzebą oglądania wypadków? Badanie na podstawie postów mediów społecznościowych „Gazety Wyborczej”
Abstrakt (PL)
W mediach XXI wieku widać ogromną konkurencję serwisów internetowych o uwagę czytelników. Ta niekończąca się codzienna walka sprawia, że portale newsowe publikują coraz bardziej szokujące, kontrowersyjne artykuły. W tych prym wiodą newsy o tragediach: morderstwach, przemocy seksualnej, klęskach żywiołowych czy wypadkach. Szczególną uwagę czytelników przyciąga zwłaszcza ta ostatnia kategoria. W tej pracy zbadano wyniki w mediach społecznościowych, jakie osiągają publikacje dotyczące wypadków samochodowych oraz ich popularność wśród odbiorców. Na podstawie dostępnych publikacji „Gazety Wyborczej” na portalach społecznościowych, zostały przebadane trzy wypadki samochodowe, mające miejsce na przestrzeni 2023-2024 r. Analizy te zostały oparte na zasadach działania mediów społecznościowych, profilu ich odbiorców oraz powszechnych zjawisk psychologicznych.
Abstrakt (EN)
In the 21st-century media landscape, there is fierce competition among online platforms for readers' attention. This relentless daily battle drives news portals to publish increasingly shocking and controversial articles. News about tragedies—murders, sexual violence, natural disasters, or accidents—lead the pack. The latter category, in particular, captures readers' attention. This paper examines the social media performance of publications related to car accidents and their popularity among audiences. Based on available publications from Gazeta Wyborcza on social media platforms, three car accidents occurring between 2023 and 2024 were analyzed. These analyses were based on the principles of social media operation, the profile of their audiences, and common psychological phenomena.