Gender gap in employment and education in Iran
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca doktorska jest kompleksowym badaniem luki płciowej w kontekście irańskiego rynku pracy i systemu edukacji. Główne cele badania to zrozumienie skali i przyczyn tych nierówności oraz ich wpływu na społeczeństwo Iranu. Analiza opiera się na bogatym zbiorze danych statystycznych, przepisach prawnych, literaturze fachowej oraz badaniach terenowych i wywiadach przeprowadzonych na miejscu. Pierwsza część rozprawy przedstawia kontekst historyczny i kulturowy, który przyczynił się do powstania obecnych nierówności płciowych w Iranie. Następnie autorka przechodzi do szczegółowej analizy sytuacji kobiet w systemie edukacyjnym oraz na rynku pracy, ukazując specyficzne wyzwania, przed którymi stoją irańskie kobiety. W pracy uwzględniono również różnice w motywacjach osiągnięć i atrybucjach w dążeniu do kariery między kobietami pracującymi a studiującymi na uniwersytetach, a także oczekiwania motywacyjne rodziców względem edukacyjnych sukcesów ich dzieci. Główne cele empiryczne obejmują identyfikację różnic płci w zatrudnieniu i edukacji oraz determinantów tych różnic w Iranie. Badanie korzysta z międzynarodowych źródeł, takich jak badanie GLOBE, World Value Survey oraz raporty Światowego Forum Ekonomicznego, umożliwiając szerokie spojrzenie na problematykę. Metodologia badawcza łączy podejście funkcjonalno-systemowe z interpretacyjno-symbolicznym, co pozwala na zastosowanie zarówno metod ilościowych, jak i jakościowych. Wyniki badania ukazują znaczące różnice płciowe w zatrudnieniu i edukacji oraz identyfikują główne przeszkody stojące na drodze do ich redukcji. Autorka formułuje konkretne rekomendacje dotyczące polityk i działań, które mogą przyczynić się do zmniejszenia luki płciowej w Iranie. Praca ta ma nie tylko na celu wzbogacenie wiedzy na temat specyfiki irańskiego przypadku, ale również wniesienie wkładu do globalnej dyskusji na temat równości płci i metod jej osiągania. Rozważania i wnioski zawarte w rozprawie stanowią istotny wkład w zrozumienie złożonego problemu nierówności płci i mogą inspirować do dalszych badań oraz działań na rzecz równości płci na całym świecie.
Abstrakt (EN)
This dissertation is a comprehensive study of the gender gap in the context of Iran's labour market and education system. The main objectives of the study are to understand the scale and causes of these inequalities and their impact on Iranian society. The analysis draws on a rich body of statistical data, legal provisions, professional literature and field research and interviews conducted on the ground. The first part of the dissertation presents the historical and cultural context that has contributed to the current gender inequalities in Iran. The author then moves on to a detailed analysis of the situation of women in the education system and the labour market, revealing the specific challenges faced by Iranian women. The study also considers differences in achievement motivations and attributions in career aspirations between working women and university students, as well as parents' motivational expectations of their children's educational success. The main empirical objectives are to identify gender differences in employment and education and the determinants of these differences in Iran. The study draws on international sources such as the GLOBE survey, the World Value Survey and World Economic Forum reports, enabling a broad view of the issues. The research methodology combines a functional-systematic approach with an interpretive-symbolic approach, allowing for both quantitative and qualitative methods. The results of the study reveal significant gender gaps in employment and education and identify the main obstacles standing in the way of their reduction. The author makes concrete recommendations for policies and actions that can contribute to reducing the gender gap in Iran. This dissertation aims not only to enrich the knowledge of the specific Iranian case, but also to contribute to the global discussion on gender equality and methods to achieve it. The reflections and conclusions in the dissertation are an important contribution to the understanding of the complex problem of gender inequality and can inspire further research and action for gender equality worldwide.