Licencja
Dzieci w konfliktach zbrojnych - szczególne ujęcie zjawiska dzieci-żołnierzy
Abstrakt (PL)
Obecnie niemal 300 tysięcy dzieci uczestniczy w działaniach zbrojnych. Doprowadza to do naruszeń praw dziecka, które powinny być chronione. Dzieci wykorzystywane są w międzynarodowych, jak i niemiędzynarodowych konfliktach zbrojnych. Rekrutacji małoletnich do sił zbrojnych dokonują armie państw oraz grupy rebelianckie. Dzieci pełnią funkcję kucharzy, szpiegów, posłańców. Uczestniczą także w bezpośredniej walce. Angażowanie dzieci do działań zbrojnych doprowadziło do pojawienia się zjawiska dziecka- żołnierza, czyli dzieci uczestniczących w działaniach zbrojnych w sposób pośredni, bądź bezpośredni. Celem pracy jest próba odpowiedzi na problem uczestnictwa dzieci w działaniach zbrojnych, jako stałego bądź niestałego elementu współczesnych konfliktów zbrojnych. Praca składa się z czterech rozdziałów wprowadzających czytelnika w problematykę uczestnictwa dzieci w konfliktach zbrojnych. W rozdziałach przedstawiona została definicja dziecka oraz dziecka – żołnierza, charakterystyka grup dzieci szczególnie narażonych na rekrutację do armii oraz konsekwencję za tym idące. Poprzez charakterystykę współczesnych konfliktów zbrojnych, ukazany został problem dzieci – żołnierzy, jako ich charakterystyczny element. Na podstawie analizy trzech wybranych konfliktów zbrojnych, konfliktu w Sierra Leone, w Demokratycznej Republice Konga oraz w Mjanmie dokonana została analiza złamania norm prawnych przez strony walczące. Poruszona została również kwestia odpowiedzialności karnej za angażowanie dzieci do armii oraz sposoby zapobiegania tej nielegalnej praktyce. Praca przedstawia zmianę w naturze konfliktów zbrojnych, w których zjawisko dzieci – żołnierzy stało się nieodłącznym elementem głównie wewnętrznych, afrykańskich konfliktów zbrojnych.
Abstrakt (EN)
Currently, nearly 300,000 children are involved in armed activities. This leads to violations of children's rights, which should be protected. Children are used in both international and non-international armed conflicts. They are recruited into the armed forces by state armies and rebel groups. Children serve as cooks, spies and messengers. They also participate in direct combat. The involvement of children in armed activities has led to the emergence of the phenomenon of the child soldier, who are children participating in armed activities either directly or indirectly. The purpose of the work is to try to adrdress the problem of children's participation in armed actions as a permanent or non-permanent element of modern armed conflicts. The work consists of four chapters that introduce the reader to the issue of children's participation in armed conflict. The chapters present the definition of the child and the child-soldier, the characteristics of groups of children particularly vulnerable to recruitment into the army and the consequences that follow. Through the characteristics of contemporary armed conflicts, the problem of child soldiers as their characteristic element is shown. Based on the analysis of three selected armed conflicts, the conflict in Sierra Leone, in the Democratic Republic of Congo and in Myanmar, an analysis was made of the violation of legal norms by the warring parties. The issue of criminal liability for the involvement of children in the army and ways to prevent this illegal practice is also addressed. The work presents a change in the nature of armed conflicts, in which the phenomenon of child soldiers has become an integral part, mainly internal African armed conflicts.