Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Fashioning Racism: Blackface in the Contemporary Fashion Industry

Autor
Tworkowska, Joanna
Promotor
Pochmara-Ryżko, Anna
Data publikacji
2023
Abstrakt (PL)

Głównym celem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza zjawiska czarnej twarzy (ang. blackface) we współczesnym przemyśle modowym. W pierwszym rozdziale autorka przedstawia krótką historię rasową Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych. Przedstawienie zarysu historycznego kraju, który przez cały okres swojego istnienia zmagał się z niewolniczą przeszłością, jest kluczowe, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć współczesny wizerunek czarnoskórych osób w amerykańskiej kulturze. W kolejnych częściach pierwszego rozdziału autorka opisuje historię rozwoju minstrel shows, czyli rozrywkowych wystąpień, podczas których pomalowani na czarno biali aktorzy wcielali się w role niezdolnych do samodzielnego funkcjonowania niewolników w celu utrwalenia przekonania o pozytywnych aspektach instytucji niewolnictwa. Następnie zostają opisane stereotypy rasowe dotyczące Afroamerykanów, okoliczności powstania makijażu blackface oraz jego wpływ na pop kulturę. W drugim rozdziale autorka przedstawia wpływ kultury Afroamerykańskiej na różne sfery życia takie jak: język, muzyka, taniec, literatura czy moda. Ponieważ blackface jest przykładem przywłaszczenia kulturowego, w kolejnej części rozdziału zostaje przedstawiona jego definicja. Następnie, autorka przedstawia różnicę pomiędzy przywłaszczeniem a uznaniem kulturowym oraz ich pozytywny i negatywny wpływ na osoby czarnoskóre. Cienka granica pomiędzy tymi dwoma pojęciami sprzyja powstawianiu stereotypów oraz nieporozumień, z tego powodu ich rozróżnianie jest kluczowe w celu uniknięcia konfliktów na tle rasowym. By zilustrować skalę problemu, w ostatniej części rozdziału zostały zaprezentowane przykłady przywłaszczeń kulturowych i to, jaki miały wpływ na czarnoskórych odbiorców. W ostatnim rozdziale zostały poddane analizie wybrane artefakty kultury przypominające blackface w przemyśle modowym. Autorka stara się udowodnić, że na obecność blackface w modzie składa się na kilka czynników: brak edukacji i zróżnicowanej kadry pracowników, nuda konsumencka. Kontrowersje jakie wzbudza blackface wynikają także ze zjawiska Post Traumatic Slave Syndrome, czyli zespołu stresu pourazowego wywołanego niewolniczą przeszłością.

Abstrakt (EN)

The main purpose of this thesis is to analyse the Blackface phenomenon in the contemporary fashion industry. In the first chapter, the author provides a brief racial history of African Americans in the United States. Providing a historical outline of the country, which has struggled with its slave past throughout its entire existence, is crucial, as it allows a better understanding of the contemporary image of Black people in American culture. In the following sections of the first chapter, the author describes the history of the development of minstrel shows, entertaining performances in which black-painted white actors played the roles of incapable slaves to perpetuate the belief that the institution of slavery had positive influences. This is followed by a description of racial stereotypes of African Americans, the circumstances of the emergence of Blackface makeup and its impact on pop culture. In the second chapter, the author presents the influence of African American culture on various spheres of life such as language, music, dance, literature and fashion. Since Blackface is an example of cultural appropriation, the next section of the chapter presents its definition. Then, the author highlights the difference between cultural appropriation and appreciation and their positive and negative effects on Black people. The thin line between these two concepts fosters stereotypes and misunderstandings, for which reason distinguishing between them is crucial to avoid racial conflict. To illustrate the scale of the problem, the last section of the chapter presents examples of cultural appropriation and how it affected Black audiences. The final chapter analyses selected artifacts resembling blackface in the fashion industry. The author tries to prove that there are several factors contributing to the presence of Blackface in fashion: lack of education and a diverse workforce and consumer boredom. The controversy that blackface arouses also stems from the phenomenon of Post Traumatic Slave Syndrome, caused by the slave past of Black people.

Słowa kluczowe PL
Rasizm
Blackface
Moda
Kultura Afro-Amerykańska
Minstrel Shows
Stereotypy Rasowe
Przywłaszczenie Kulturowe
Inny tytuł
Moda na Rasizm: Blackface we Współczesnym Przemyśle Modowym
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2023-12-18
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty