Licencja
„Zadaniem malarza nie jest wiernie odzwierciedlić powietrze, wodę, skały, drzewa, ale ukazać swoją duszę, swoje odczucia.” Malarki i malarze XIX i XX wieku w prozie niemieckiej przełomu XX i XXI wieku
Abstrakt (PL)
Niniejsza rozprawa bada związki literatury z malarstwem. Celem dysertacji jest analiza wybranych utworów prozy niemieckiej przełomu XX i XXI wieku, w których ukazane jest życie i twórczość malarek i malarzy XIX i XX wieku. W pracy starałam się udowodnić tezę, że literatura niemiecka przełomu XX i XXI wieku wybiera na swoich bohaterów malarki i malarzy XIX i XX wieku, którzy nie byli zwolennikami realistycznego przedstawienia rzeczywistości, lecz przede wszystkim świata swych uczuć. Materiał empiryczny został ograniczony do wybranych powieści, których bohaterami są twórcy romantyzmu, ekspresjonizmu, École de Paris oraz sztuki meksykańskiej. Każdy rozdział wprowadza w epokę historyczną, biografię i twórczość wybranych malarzy i malarek. Koncentruję się również na przestawieniu życia osobistego i zawodowego bohaterów, opisach ich obrazów zawartych w utworach oraz związkach uczuciowych. Ponadto badam zarysowujące się w tym kontekście relacje między prawdą a fikcją.
Abstrakt (inny)
Meine Dissertation untersucht die Beziehungen zwischen Literatur und Malerei und verfolgt den Zweck, die gewählten epischen Werke der deutschen Prosa der Jahrhundertwende des 20. und des 21. Jahrhunderts zu analysieren, die das Leben und Werk der Malerinnen und Maler des 19. und 20 Jahrhunderts beschreiben. In meiner Arbeit versuchte ich die These zu verfechten, dass die deutsche Prosa der Jahrhundertwende des 20. und des 21. Jahrhunderts solche Maler und Malerinnen des 19. und 20. Jahrhunderts als ihre Haupthelden wählt, die nicht realistisch die Wirklichkeit, sondern die Welt ihrer Gefühle darstellen wollten. Die Primärliteratur begrenzte ich zu den gewählten Romanen, deren Haupthelden die Künstler aus der Romantik, dem Expressionismus, École de Paris, der Mexikanischen Kunst sind. Zuerst konzentrierte ich mich auf den historischen Hintergrund, das Leben und Werk von gewählten Malerinnen und Maler. Dann ging ich zur Analyse der gewählten deutschen Romane über, indem ich das persönliche und berufliche Leben der Helden, die Vorstellung der Bilder, die in den Romanen vorkommen, und Liebesbeziehungen beschrieb. Zusätzlich versuchte ich die Grenzen zwischen der Wirklichkeit und der literarischen Fiktion zu untersuchen.