Licencja
Komunikacja muzeów w mediach społecznościowych na przykładzie Muzeum Narodowego w Warszawie
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy licencjackiej było zbadanie komunikacji muzeów sztuki w mediach społecznościowych na przykładzie Muzeum Narodowego w Warszawie. W szczególności skupiono się na analizie komunikacji tej instytucji na platformach takich jak Facebook, Instagram, YouTube, TikTok oraz X (dawniej Twitter). Badanie miało na celu ocenę skuteczności różnych kanałów komunikacji oraz identyfikację najlepszych praktyk w zakresie angażowania publiczności i promowania działalności muzeum. Praca została podzielona na trzy główne rozdziały. W pierwszym rozdziale omówiono teoretyczne aspekty komunikacji organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji marketingowej. Przedstawiono podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje komunikacji, a także rolę komunikacji w kontekście muzeów sztuki. Drugi rozdział poświęcony został mediom społecznościowym jako narzędziu komunikacji organizacji. Przeanalizowano charakterystykę mediów społecznościowych, ich definicję oraz filary według Barefoot i Szabo. Porównano media tradycyjne z mediami społecznościowymi oraz omówiono różne narzędzia komunikacyjne dostępne w mediach społecznościowych. Wskazano na zalety korzystania z mediów społecznościowych przez organizacje, takie jak zwiększenie zasięgu, możliwość interakcji z odbiorcami oraz szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby publiczności. W trzecim rozdziale przeprowadzono analizę komunikacji Muzeum Narodowego w Warszawie w poszczególnych mediach społecznościowych. Analizując profile muzeum na Facebooku, Instagramie, YouTubie, TikToku oraz X, zidentyfikowano, które platformy są najczęściej używane przez muzeum do komunikacji z odbiorcami oraz które z nich generują największe zaangażowanie publiczności.
Abstrakt (EN)
The goal of this bachelor thesis was to examine the communication of art museums on social media using the example of the National Museum in Warsaw. In particular, the focus was on analysing the institution's communication on platforms such as Facebook, Instagram, YouTube, TikTok and X (formerly Twitter). The study focuses on assesing the effectiveness of the various communication channels and to identifying best practices for engaging audiences and promoting the museum's activities. The work is divided into three main chapters. The first chapter discusses the theoretical aspects of an organisation's communication, with a particular focus on marketing communication. Basic concepts, types and functions of communication are presented, as well as the role of communication in the context of art museums. The second chapter was devoted to social media as a communication tool for organisations. The characteristics of social media, its definition and pillars according to Barefoot and Szabo were analysed. A comparison was made between traditional media and social media and the different communication tools available on social media were discussed. Advantages of the use of social media by organisations were pointed out, such as increased reach, the possibility to interact with audiences and to respond quickly to changing audience needs. In the third chapter, an analysis of the National Museum in Warsaw's communication on individual social media was conducted. By analysing the museum's profiles on Facebook, Instagram, YouTubes, TikTok and X, it was identified which platforms are most frequently used by the museum to communicate with its audience and which platforms generate the highest audience engagement.