Licencja
Zastosowanie dynamicznego modelowania tematycznego do monitorowania kierunków rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Analiza publikacji naukowych i prasowych z lat 2017-2024
Abstrakt (PL)
Celem pracy jest porównanie tematyki pojawiającej się w latach 2017-2024 w artykułach prasowych oraz abstraktach prac naukowych dotyczących samochodów elektrycznych. Kluczowym zamierzeniem jest identyfikacja rozbieżności i punktów wspólnych między narracją medialną a dyskursem naukowym, a także zbudowanie lepszego zrozumienia, w jaki sposób informacje o samochodach elektrycznych są przekazywane opinii publicznej w porównaniu do tego, co jest przedmiotem badań w środowisku akademickim. Metodą badawczą zastosowaną w tym celu jest analiza z wykorzystaniem narzędzia do modelowania tematycznego BERTopic. Metodologia opiera się na porównaniu zmian w słownictwie charakterystycznym dla wyróżnionych tematów oraz ich popularności w kolejnych okresach czasu, co pozwala na uchwycenie dynamiki rozwoju technologii samochodów elektrycznych i problemów wiążących się z ich użytkowaniem, zmieniających się postaw społecznych oraz różnorodności kierunków badań naukowych w tej dziedzinie. W wyniku przeprowadzonych analiz zaobserwowano, że prasa popularna skupia się przede wszystkim na lokalnych, aktualnych działaniach rządów i przedsiębiorstw, nieco różnych dla tekstów w języku polskim i angielskim, zaś prace naukowe poświęcają więcej uwagi szczegółowym, osadzonym w przyszłości rozwiązaniom poszczególnych problemów, zazwyczaj w oderwaniu od perspektywy bliskiej konsumentom. Wnioski z analizy zostały porównane z ustaleniami pojawiającymi się w literaturze przedmiotu, co pozwoliło na umiejscowienie wyników w szerszym kontekście badań nad komunikacją naukową i technologiczną. Zaproponowane zostały potencjalne kierunki przyszłych badań, wskazujące na inne zbiory danych oraz narzędzia mogące wnieść dodatkową wartość do tego typu analiz.
Abstrakt (EN)
The purpose of this study is to compare the topics appearing in news articles and abstracts of scientific papers on electric cars over the period 2017-2024. The key intention is to identify discrepancies and common narratives between the media coverage and scientific discourse, as well as to build a better understanding of how information about electric cars is communicated to the public compared to what is being studied in academia. The research method used for this purpose is topic modeling using BERTopic. The methodology is based on a comparison of the changes in the vocabulary sets specific to the highlighted topics as well as the changes in topics’ popularity in time. This allows to capture the dynamics of the development of electric car technology and the problems associated with its use, as well as the changes in public attitudes and the diversity of research directions in this field. As a result of the analysis, it was observed that the popular press focuses primarily on current, local actions of governments and companies, which differ for Polish and English texts, while scientific papers pay more attention to detailed, forward-looking solutions to particular problems, usually isolated from the consumers’ perspective. The conclusions of the analysis were compared with literature, allowing the results to be placed in a broader context of science and technology communication research. Potential directions for future studies were suggested, pointing to other data sets and tools that could bring added value to this type of analysis.