License
Edukacja na kresach wschodnich II RP
Abstract (PL)
MniejszoĆci narodowe odgrywaĆy istotnÄ rolÄ w paĆstwie polskim w latach 1918-1939. W wiÄkszoĆci narody zamieszkujÄ ce ziemie polskie takie jak UkraiĆcy, czy BiaĆorusini dÄ ĆŒyli do utworzenia wĆasnego paĆstwa. To natomiast staĆo w opozycji do dÄ ĆŒeĆ wĆadz II Rzeczpospolitej, ktĂłre chciaĆy zasymilowaÄ wspomnianÄ ludnoĆÄ. Inny stosunek mieli przedstawiciele narodowoĆci ĆŒydowskiej, ktĂłrzy wspĂłĆpracowali z polskÄ wĆadzÄ . W tym kontekĆcie pojawiĆ siÄ problem jakim byĆo zapewnienie odpowiednich praw mniejszoĆciom narodowym. Natomiast w ramach tego zagadnienia istotne znaczenie dla II Rzeczpospolitej miaĆ system szkolnictwa. Przez znaczny okres czasu wĆadze zmagaĆy siÄ z brakiem jednorodnoĆci szkolnictwa w zwiÄ zku z dziedzictwem zaborĂłw. Sytuacja zmieniĆa siÄ dopiero po tzw. reformie jÄdrzejowiczowskiej. Niemniej, problemem byĆo szkolnictwo na tzw. Kresach Wschodnich, gdzie funkcjonowaĆy takĆŒe inne narodowoĆci. Celem niniejszej pracy jest okreĆlenie pozycji jakÄ miaĆo szkolnictwo w czasie II Rzeczpospolitej. W zwiÄ zku z tym poruszono nastÄpujÄ ce pytania badawcze: jak wyglÄ daĆa struktura narodowoĆciowa i etniczna paĆstwa polskiego w II RP; jak wyglÄ daĆ system oĆwiaty w II Rzeczpospolitej; na czym polegaĆ problem zwiÄ zany z mniejszoĆciÄ ukraiĆskÄ ; a takĆŒe jacy byli najwaĆŒniejsi dziaĆacze szkolnictwa mniejszoĆci narodowej ukraiĆskiej na ziemiach KresĂłw Wschodnich. Praca skĆada siÄ z czterech rozdziaĆĂłw oraz wstÄpu i zakoĆczenia. RozdziaĆ pierwszy odnosi siÄ do genezy problemu, a takĆŒe struktury narodowoĆciowej i etnicznej paĆstwa polskiego. RozdziaĆ drugi nosi tytuĆ sytuacja oĆwiaty w prawie paĆstwowym II RP. RozdziaĆ trzeci to przebieg edukacji powszechnej w II RP, a takĆŒe zwiÄ zany z niÄ problem ludnoĆci ukraiĆskiej. Natomiast rozdziaĆ czwarty to dziaĆacze szkolnictwa mniejszoĆci narodowych.
Abstract (EN)
The national minorities played a significant role in the Polish state between 1918 and 1939. In most cases, the nations inhabiting Polish territories, such as Ukrainians or Belarusians, aspired to establish their own state. This, however, conflicted with the goals of the authorities of the Second Polish Republic, which aimed to assimilate the mentioned population. A different attitude was observed among representatives of the Jewish nationality, who collaborated with the Polish authorities. In this context, the challenge arose of ensuring adequate rights for national minorities. Within this issue, the education system played a crucial role for the Second Polish Republic. For a considerable period, authorities struggled with the lack of uniformity in education due to the legacy of partitions. The situation changed only after the so-called JÄdrzejewicz reform. Nonetheless, there remained a challenge in education in the so-called Eastern Borderlands, where other nationalities coexisted. The aim of this study is to determine the position of the education system during the Second Polish Republic. Accordingly, the following research questions were addressed: What was the national and ethnic structure of the Polish state in the Second Republic? What was the education system like in the Second Polish Republic? What was the problem related to the Ukrainian minority? And who were the key figures in the education system of the Ukrainian national minority in the Eastern Borderlands? The paper consists of four chapters, an introduction, and a conclusion. The first chapter relates to the genesis of the problem, as well as the national and ethnic structure of the Polish state. The second chapter is titled The Situation of Education in the Legal System of the Second Polish Republic. The third chapter covers the course of universal education in the Second Polish Republic, as well as the related issue of the Ukrainian population. The fourth chapter focuses on activists in the education system of national minorities.