Bachelor thesis
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Ewolucja wizerunku kobiety w kinematografii polskiej na przykładzie polskich filmów komediowych

Author
Wierzbicka, Dorota
Promoter
Mikucki, Jacek
Publication date
2024
Abstract (PL)

Poniższa praca na przykładzie polskich komedii przedstawia wizerunek kobiety wyłaniający się z polskiej kinematografii. W tym celu wyjaśnione zostaje miejsce jakie zajmuje filmoznawstwo w badaniach nad mediami oraz sposób w jaki te dwie dziedziny nauki wpływają na siebie nawzajem na poziomie rynku, technologii, czy komunikowania. Charakterystyka różnych rodzajów komedii przybliża historię jej rozwoju jako gatunku filmowego z uwzględnieniem kina zagranicznego oraz polskiego. Wprowadzone zostaje pojęcie rzeczywistości medialnej oraz analiza tego, jak wpływa na sposób kreowania postaci filmowych. Opisane zostają skutki wzajemnego oddziaływania na siebie świata zewnętrznego i mediów i to w jaki sposób zmiany zachodzące w świecie rzeczywistym tworzą i przeobrażają medialny obraz świata. Drugi rozdział pracy przybliża wizerunek kobiety wyłaniający się z popkultury polskiej oraz opisuje kulturę masową, to jak przyczynia się do utrzymania statusu quo oraz jej miejsce w kulturze jako całości. Definiuje pojęcie wizerunku i tłumaczy jak media wpływają na jego kreowanie. Dowodzi, że narracja audiowizualna kobiet w filmach jest w znacznej mierze narracją prowadzoną przez mężczyzn, powołując się przy tym na teorie male-gaze. Wyłania modele stereotypowych postaci kobiecych powtarzających się w kinie oraz tłumaczy jak zmieniały się na przestrzeni lat w zależności od potrzeb męskiej widowni. Analiza porównawcza trzech filmów komediowych (Lejdis, Nigdy w życiu, Kobieta Sukcesu) pozwala na zestawienie występujących w nich postaci kobiecych, a następnie zilustrowanie sposobu przedstawiania kobiet w polskiej kinematografii.

Abstract (EN)

The following work, based on the example of Polish comedies, presents the image of a woman emerging from Polish cinematography. For this purpose, the place of film studies in media research and the way in which these two fields of science influence each other at the level of the market, technology and communication are explained. The characteristics of various types of comedy present the history of its development as a film genre, including foreign and Polish cinema. The concept of media reality is introduced as well as the analysis of how it influences the way of creating film characters. The effects of the mutual influence of the external world and the media are described as well as the way that changes taking place in the real world create and transform the media image of the world. The second chapter presents the image of women emerging from Polish pop culture and describes mass culture, how it contributes to maintaining the status quo and its place in culture as a whole. It defines the concept of image and explains how the media influences its creation. It shows that the audiovisual narrative of women in films is largely a narrative led by men, referring to male-gaze theories. It identifies models of stereotypical female characters recurring in cinema and explains how they have changed over the years depending on the needs of the male audience. A comparative analysis of three comedy films (Lejdis, Nigdy w Życiu, Kobieta Sukcesu) allows us to compare their female characters and illustrate the way women are presented in Polish cinematography.

Keywords EN
film studies
Polish film
image of a woman
comedy film
Alternative Title
Evolution of the image of women in Polish cinematography on the example of Polish comedy films
Publisher
University of Warsaw
Defence date
2024-09-30
Open access license
Closed access