Licencja
Aplikacje mobilne jako narzędzia zapobiegania marnowaniu żywności. Studium porównawcze aplikacji ,,Too good to go” i ,,Foodsi”
Abstrakt (PL)
Praca omawia zagadnienie oraz przytacza definicje związane ze zjawiskiem marnowania żywności w Polsce i na świecie. Pytanie badawcze podejmuje temat roli aplikacji mobilnych w przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. W pierwszym rozdziale omówiono pojęcia foodsharing, sharing economy oraz ruch zero waste. Przedstawiono również skalę problemu marnowania żywności i generowania związanych z tym zanieczyszczeń środowiska oraz głodu na świecie. W rozdziale drugim omówiono praktyczne rozwiązania w zakresie foodsharing na świecie, takie jak jadłodzielnie oraz Banki Żywności. Przybliżono również przedsięwzięcia organizowane przez lokalne społeczności na świecie. W trzecim rozdziale przedstawiono polskie oraz zagraniczne aplikacje mobilne mające na celu przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności. Zarysowano ich rys historyczny i poddano klasyfikacji. Rozdział czwarty został poświęcony porównaniu funkcjonalności oraz wzorców projektowych aplikacji mobilnych ,,Too Good To Go’’ oraz ,,Foodsi”, w celu sprawdzenia, które z nich wpływają na decyzje użytkowników na temat ratowania żywności przed zmarnowaniem.
Abstrakt (EN)
The paper discusses the issue and includes definitions related to the phenomenon of food waste in Poland and around the world. The research question addresses the role of mobile applications in countering food waste. The first chapter discusses the concepts of foodsharing, sharing economy and the zero waste movement. The scale of the problem of food waste and the generation of related environmental pollution and hunger in the world is also presented. The second chapter discusses practical foodsharing solutions around the world, such as food pantries and Food Banks. It also looks at ventures organized by local communities around the world. The third chapter presents Polish and foreign mobile applications aimed at counteracting food waste. Their historical background was outlined and they were classified. The fourth chapter was devoted to comparing the functionality and design patterns of the mobile applications , “Too Good To Go” and “Foodsi”, in order to see which of them influence users' decisions on saving food from going to waste.