Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Typografia awangardowa – europejski ruch odnowy typografii na przykładzie działalności Władysława Strzemińskiego w dwudziestoleciu międzywojennym

Autor
Sobczyk, Maria
Promotor
Pietrzkiewicz, Dorota
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W pracy zostaje opisany nurt sztuki awangardowej w Europie, rozwijający się najowocniej w dwudziestoleciu międzywojennym. Po opisaniu kierunków awangardy europejskiej i zróżnicowania jej cech, przedstawiona zostaje awangarda w Polsce, będąca pod wpływem prądów zagranicznych. Zanalizowanie czasopism artystyczno-literackich pozwala zauważyć ówcześnie panujące trendy i napięcia między grupami artystycznymi. W oparciu o analizę szaty graficznej czasopism, stworzona została charakterystyka pierwotnej typografii awangardowej i powstającej typografii funkcjonalnej. Celem pracy jest zobrazowanie rozwoju ruchów popierających tworzenie nowej typografii i nowej sztuki w ogóle. W rozdziale poświęconemu typografii awangardowej opisane zostały osiągnięcia najważniejszych artystów awangardowych związanych z projektowaniem graficznym w podziale na Polskę i inne kraje europejskie. Do opisanych artystów należą: Jan Tschichold, László Moholy-Nagy, El Lissitzky, Theo van Doesburg i Władysław Strzemiński. Ostatniemu z nich poświęcone zostały dwa ostatnie rozdziały pracy opisujące jego biografię oraz twórczość praktyczną i teoretyczną (na którą składają się dwie najważniejsze teorie awangardowe w Polsce: unizm i teoria widzenia).

Słowa kluczowe PL
typografia awangardowa
typografia funkcjonalna
projektowanie graficzne
Władysław Strzemiński
dwudziestolecie międzywojenne
konstruktywizm
nowa sztuka
unizm
Inny tytuł
Avant-garde typography – the European typography renewal movement on the example of Władysław Strzemiński's work in the interwar period
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-12
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty