Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Relationship between self-esteem, self-presentation and humor styles

Autor
Bubień, Antoni
Promotor
Banasik-Jemielniak, Natalia
Kuś, Katarzyna
Data publikacji
2023
Abstrakt (PL)

Humor jest wielowymiarowym konstruktem. W zależności od stylu autoprezentacji można używać różnych stylów humoru. Jako forma autopromocji można użyć humoru afiliacyjnego, aby przedstawić siebie jako osobę pewną siebie i kompetetną. Podobnie, jako forma autodeprecjacji, można użyć humoru samodeprecjonującego, aby przedstawić siebie jako osobę skromną. Argumentowałem, że humor afiliacyjny i autopromocja, jak również humor samodeprecjonujący i autodeprecjacja, są ze sobą powiązane. W badaniach uzwględniłem również samoocenę, która jest powiązana ze stylami humoru: afiliacyjnym i samodeprecjonującym (Schermer i in., 2021) oraz stylami autoprezentacji (Wojciszke, 2002). Zaproponowałem, że autoprezentacja może działać jako mediator między samooceną a stylami humoru. Być może autopromocja mogłaby częściowo wyjaśnić związek między samooceną a humorem afiliacyjnym. Podobnie, autodeprecjacja mogłaby częściowo wyjaśnić związek między samooceną a humorem samodeprecjonującym. Analiza została przeprowadzona na polskiej próbie (N = 315). Zgodnie z hipotezami, autopromocja okazała się pozytywnie skorelowana z humorem afiliacyjnym (r = .24, p < .001), a autodeprecjacja z humorem samodeprecjonującym (r = -.49, p < .001). Mediacja autopromocji w związku między samooceną a humorem afiliacyjnym nie była znacząca (całkowity efekt pośredni = .07, p = .012). Z drugiej strony, mediacja autodeprecjacji w związku między samooceną a humorem samodeprecjonującym była znacząca (całkowity efekt pośredni = -.24, p < .001). Wyniki wskazują, że humor jest używany jako forma autoprezentacji. Co więcej, autodeprecjacja może częściowo wyjaśnić związek między samooceną a humorem samodeprecjonującym. Ktoś z niską samooceną używa humoru, aby przedstawić siebie jako osobę skromną. Osiągnięte wyniki pomagają zrozumieć rolę humoru w autoprezentacji.

Abstrakt (EN)

Humor is a multidimensional construct. Different humor styles can be used depending on the type of self-presentation. As a form of self-promotion, one can use affiliative humor to present oneself as easy-going and confident. Similarly, as a form of self-depreciation, one can use self-defeating humor to present themselves as incompetent. I argued that affiliative humor and self-promotion as well as self-defeating humor and self-deprecation are connected. I also examined self-esteem, which has an established relationship with affiliative and self-defeating humor styles (Schermer et al., 2021) and self-presentation styles (Wojciszke, 2002). I proposed that self-presentation can act as a mediator between self-esteem and humor styles. Possibly, self-promotion could partially explain the relationship between self-esteem and affiliative humor. Similarly, self-deprecation could partially explain the relationship between self-esteem and self-defeating humor. The analysis was conducted on the Polish sample (N = 315). As predicted by hypotheses, self-promotion was found to be positively correlated with affiliative humor (r = .24, p < .001), and self-deprecation with self-defeating humor (r = -.49, p < .001). The mediation of self-promotion on the relationship between self-esteem and affiliative humor was not significant (total indirect effect = .07, p = .012). On the other hand, the mediation of self-deprecation on the relationship between self-esteem and self-defeating humor was (total indirect effect = -.24, p < .001). The results indicate that humor is used as a form of self-presentation. Moreover, self-deprecation might partially explain the relationship between self-esteem and self-defeating humor. Someone with low self-esteem could use humor to present themselves as incompetent. These findings help to understand the role of humor in self-presentation.

Słowa kluczowe PL
samoocena
autoprezentacja
style humorów
autopromocja
autodeprecjacja
humor afiliacyjny
humor samodeprecjonujący
analiza mediacji
Inny tytuł
Związek między samooceną, autoprezentacją a stylami humoru
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2023-12-19
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty