Licencja
The use of languages in leadership
Abstrakt (PL)
Praca podejmuje problematykę zastosowania języków w przywództwie w dobie kryzysu panującego wśród liderów. Poprzez analizę literatury ukazano, w jaki sposób dwujęzyczność i wielojęzyczność stanowi jedną z odpowiedzi na potrzeby dzisiejszego przywództwa. Praca została oparta na literaturze naukowej z zakresu lingwistyki i zarządzania. Wykazano, że dwujęzyczni i wielojęzyczni liderzy odznaczają się większą inteligencją kulturową, a to z kolei przekłada się na głębsze zrozumienie różnic kulturowych, wartości, norm i sposobów myślenia innych ludzi. Ponadto, funkcje poznawcze, takie jak pamięć, kontrola hamująca oraz przerzucanie uwagi, działają znacznie lepiej u osób dwujęzycznych w porównaniu do osób jednojęzycznych. Co więcej, badania wskazują, że posiadanie trzeciego języka przynosi dodatkowe korzyści poznawcze. Dwujęzyczni i wielojęzyczni liderzy wykazują się także większą kreatywnością niż jednojęzyczni. Dzięki poprawionej kontroli i elastyczności poznawczej, dwujęzyczni i wielojęzyczni liderzy potrafią analizować złożone sytuacje z różnych perspektyw, co z kolei prowadzi do trafniejszych decyzji. Dodatkowo, dwujęzyczni i wielojęzyczni liderzy wykazują wysoką pewność siebie i determinację, które są dodatkowo wzmocnione dzięki umiejętności posługiwania się wieloma językami. Praca zwraca także uwagę na istotność polityki, promującej nauczanie języków obcych. Język angielski jako lingua franca (często określany również jako lingua economica) jest głównym sposobem komunikacji we współczesnym biznesie. Dlatego w krajach angielskojęzycznych należy zwrócić szczególną uwagę na promowanie różnorodności językowej. To pozwoli na zwiększenie świadomości w kontekście zalet dwujęzyczności i wielojęzyczności w przywództwie. Tym samym wpływając na to, iż większa liczba liderów będzie mogła wykorzystać potencjał leżący w dwujęzyczności i wielojęzyczności. Przez to z kolei wzbogaci się całe społeczeństwo, gdyż to przecież liderzy niosą za sobą zmianę, która ostatecznie przeistacza oblicze świata i pozwala ludzkości wzrastać.
Abstrakt (EN)
The paper addresses the use of languages in leadership in an era of leadership crisis. Through an analysis of the literature, it is shown how bilingualism and multilingualism is one of the answers to the needs of today's leadership. The paper was based on scientific literature in linguistics and management. It has been shown that bilingual and multilingual leaders are characterized by greater cultural intelligence, which in turn translates into a deeper understanding of cultural differences, values, norms, and ways of thinking of other people. In addition, cognitive functions such as memory, inhibition, and attention-switching, work significantly better in bilinguals compared to monolinguals. Moreover, research indicates that having a third language has additional cognitive benefits. Bilingual and multilingual leaders also show greater creativity than monolinguals. With improved cognitive control and flexibility, bilingual and multilingual leaders are able to analyze complex situations from different perspectives, which in turn leads to more accurate decisions. In addition, bilingual and multilingual leaders exhibit high confidence and determination, which are further enhanced by their ability to speak multiple languages. The work also highlights the relevance of policies that promote the teaching of foreign languages. English as a lingua franca (often referred to as lingua economica as well) is the main mode of communication in modern business. Therefore, special attention should be paid to promoting linguistic diversity in English-speaking countries. This will raise awareness of the advantages of bilingualism and multilingualism in leadership. Thus, influencing more leaders to take advantage of the potential lying in bilingualism and multilingualism. Through this, in turn, society as a whole will be enriched, since it is, after all, leaders who carry the change that ultimately transforms the face of the world and allows humanity to grow.