Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych

Warsztaty filmowe dla cudzoziemców jako element przygotowania do państwowego egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego

Autor
Malinowska, Małgorzata
Data publikacji
2020
Abstrakt (PL)

We współczesnej glottodydaktyce polonistycznej coraz większy nacisk kładzie się na socjokulturowy, interkulturowy i realioznawczy charakter prowadzonych zajęć. Cel, który pragną osiągnąć uczący się języka polskiego, to opanowanie języka w stopniu, który pozwoliłby im na możliwie samodzielne funkcjonowanie w polskiej rzeczywistości. Motywację do podjęcia nauki dla części cudzoziemców stanowi przystąpienie do egzaminu państwowego i uzyskanie certyfikatu z języka polskiego jako obcego, a dla niektórych skorzystanie z oferty stypendialnej proponowanej przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej. Mając na uwadze, że zawód glottodydaktyka obejmuje nie tylko uczenie reguł gramatycznych, ale także kształtowanie osobowości humanistycznej słuchaczy, wykorzystanie filmu na zajęciach językowych wspiera socjokulturowy charakter nauki, przy okazji uatrakcyjniając ćwiczenie wszystkich sprawności językowych. Audiowizualny charakter zajęć z języka polskiego jako obcego poszerza panoramę obserwowanych zjawisk językowych, jak i socjokulturowych, ułatwia nawigację w gęstej sieci powiązań i zależności literacko-filmowych oraz skłania do wieloaspektowego, refleksyjnego analizowania rzeczywistości. Odpowiednio przygotowane warsztaty filmowe niezwykle efektywnie przygotowują do takich części egzaminu państwowego jak pisanie i mówienie, które zwłaszcza na wyższych poziomach zaawansowania językowego (B2/C1) stanowią największe wyzwanie dla przystępujących do państwowego lub uniwersyteckiego egzaminu z języka polskiego jako obcego.

Czasopismo
Pleograf
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2020-05-27
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa- Użycie niekomercyjne- Bez utworów zależnych