Master thesis
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Wpływ mediów społecznościowych na kształtowanie wizerunku ślubu i wesela w Polsce

Author
Karpiesiuk, Katarzyna
Promoter
Opolska-Bielańska, Agata
Publication date
2024
Abstract (PL)

Tematem pracy jest wpływ mediów społecznościowych na kształtowanie wizerunku ślubu i wesela w Polsce. Do zbadania tematu wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu oraz badanie własne, w formie trzech wywiadów oraz dwóch ankiet badawczych. W pracy scharakteryzowano media społecznościowe, z uwzględnieniem ich popularności w Polsce. Dodatkowo skupiono się na omówieniu możliwych działań prowadzonych w serwisach społecznościowych oraz ich wpływie na użytkowników sieci. Przedstawiono definicje małżeństwa i rodzaje ślubów dostępnych w Polsce. Nakreślono podejście Polaków do zawierania związków małżeńskich oraz zmiany w tym zakresie na przestrzeni lat. Podkreślono także kulturowo-historyczne znaczenie tych zmian w społeczeństwie. Ponadto omówiono proces organizacji przyjęcia weselnego, z wyszczególnieniem najważniejszych jego elementów. Przeanalizowano szczegółowo wyniki przeprowadzonych ankiet i porównano je z odpowiedziami uzyskanymi w wywiadach, wyciągając z nich wnioski. W pracy w szczególności skupiono się na zbadaniu wpływu obserwowania treści o tematyce ślubno-weselnej w mediach społecznościowych na podejmowanie decyzji w sprawie organizacji przyjęć weselnych. Ponadto sprawdzano, które serwisy społecznościowe cieszą się wśród przyszłych par młodych największą popularnością i jakich dokładnie treści podczas przygotowań do ślubu poszukują oni w Internecie.

Abstract (EN)

The subject of the work is the impact of social media on shaping the image of a wedding in Poland. To examine the subject, the available literature on the subject and own research were used, in the form of three interviews and two research surveys. The paper characterizes social media, taking into account their popularity in Poland. In addition, the focus was on discussing possible activities carried out on social networking sites and their impact on network users. The definitions of marriage and types of weddings available in Poland are presented. The approach of Poles to marrying and changes in this area over the years has been outlined. The cultural and historical significance of these changes in society was also emphasized. In addition, the process of organizing a wedding reception is discussed, detailing the most important elements of it. The results of the surveys were analyzed in detail and compared with the answers obtained in the interviews, drawing conclusions from them.. In particular, the work focuses on examining the impact of observing wedding content in social media on making decisions on the organization of wedding receptions. In addition, it was checked which social networking sites are most popular among future young couples and what exactly content they are looking for during the preparation for the wedding on the Internet.

Keywords EN
Social media
wedding industry
marriage
wedding party
trend
Alternative Title
The impact of social media on shaping the image of weddings in Poland
Publisher
University of Warsaw
Defence date
2024-07-25
Open access license
Closed access