Licencja
The role of socio-economic factors in motivations for learning English as a foreign language among Poles aged 18-25
Abstrakt (PL)
Pokolenie Z – czyli to, które właśnie rozpoczęło studia i weszło na rynek pracy – jest uważane za leniwe i niechętne do podejmowania studiów wyższych i pracy. Ale jakie są tego przyczyny? Co kształtuje to pokolenie? Czy istnieją inne czynniki, które mają wpływ na pokolenie Z? Niniejsze badanie ma na celu zbadanie wpływu czynników społeczno-ekonomicznych na motywacje do nauki języka angielskiego jako obcego wśród Polaków w wieku 18-25 lat. Analiza opiera się na ankiecie, w której wzięło udział 61 uczestników i odpowiedziało na pytania otwarte dotyczące ich motywacji do nauki języka angielskiego i kontynuowania nauki na uniwersytecie w obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej w Polsce, ich wymarzonej kariery, planów pozostania lub wyjazdu z kraju, ich opinii na temat influencerów i edukacji. Wyniki badania pokazują, że czynniki społeczno-ekonomiczne wpływają na motywacje do nauki języka angielskiego i kontynuowania nauki na studiach wyższych. Aspekty ekonomiczne są jednym z głównych powodów, dla których chęć kontynuowania studiów spada wśród Polaków. Studenci mają trudności z utrzymaniem się ze względu na rosnące koszty życia i mieszkania w dużych miastach, takich jak Warszawa. Ci, którzy czują się bardziej zmotywowani do kontynuowania studiów przez obecną sytuację społeczno-ekonomiczną, mają nadzieję na lepszą pracę po ukończeniu studiów. Polscy studenci są również bardziej zmotywowani do poprawy znajomości języka angielskiego. Niektórzy z nich wierzą, że wykształcenie wyższe i dobry angielski pomogą im zdobyć dobrze płatną pracę za granicą.
Abstrakt (EN)
Gen Z – the generation that has just entered the universities and job market – is believed to be lazy and unwilling to take up higher education and work. But what are the reasons behind it? What creates this generation? Are there any other factors that have an influence on Gen Z’ers? This study will investigate the role of socio-economic factors in motivations for learning English as a foreign language among Poles aged 18-25. The analysis is based on a survey with 61 participants, who were asked a few free-text questions regarding their motivation to study English and to stay at the university in the current socio-economic situation in Poland, their dream careers, plans on staying or leaving the country, their opinion about influencers and education. The results of the study show that the socio-economic factors affect motivation to learn English and to continue pursuing higher education. The economic aspects are one of the main reasons why the willingness to stay at the university is decreasing among Poles. Students find it difficult to support themselves due to rising costs of living and housing in big cities like Warsaw. The students who feel more motivated to stay at the university by the current socio economic situation, hope for a better job after graduation. The Polish students are also more motivated to improve their English skills. Some of them believe that higher education and good English will help them to get a well-paid job abroad.