Licencja
We have to do it because we can no longer stay invisible. We have to be visible. We should not be ashamed of who we are: An Analysis of LGBTQ Visibility in American TV Series
Abstrakt (PL)
Członkowie społeczności LGBTQ od dawna walczą o równe prawa i widoczność, zarówno w dyskursie publicznym, jak i w mediach. Przez lata społeczność queer poszukiwała w środkach masowego przekazu inkluzywnych i pozytywnych przedstawień. Wraz z rozwojem telewizji jako głównego środka masowego przekazu w latach pięćdziesiątych XX wieku, na ekranach zwykłych Amerykanów zaczęły pojawiać się postaci i tematy queerowe. W pierwszym rozdziale mojej pracy dokonałam przeglądu historycznego wybranych seriali z lat 1950-1990, analizując ich wkład w rozwój widoczności osób LGBTQ. Ponadto badam panujące w tym czasie trendy używane do przedstawiania postaci queer. W drugim rozdziale zajmuję się serialem Netflixa Orange Is the New Black, przedstawiając go jako znaczący przykład reprezentacji kobiet queer w więzieniu. Serial ten jest przykładem filmu obrazującego osoby o różnym pochodzeniu, takie jak kobiety rasy innej niż białej, niepełnosprawne oraz kobiety transpłciowe. Przełomowy charakter serialu podkreślam eksplorując doświadczenia trzech wybranych bohaterek – Piper Chapman, Sophii Burset i Carrie „Big Boo” Black. W trzecim rozdziale analizuję serial dla nastolatków Euphoria wyprodukowany przez HBO, jako ilustrację naturalnie i normatywnie przedstawionej społeczności LGBTQ z perspektywy pokolenia Z. W tej części przyglądam się głównym bohaterkom serialu, Rue Bennet i Jules Vaughn, badając dynamikę ich relacji. Dodatkowo przedstawiam postać Cal’a Jacobs’a jako przypadek wypartej seksualności i konsekwencji wynikających z takiego wyparcia. Ogólnym celem pracy jest przedstawienie i analiza drogi podjętej przez społeczność LGBTQ w celu osiągnięcia pożądanych reprezentacji w mediach. Analiza obejmuje przedstawienia postaci queer w Orange Is the New Black oraz Euphoria, stawiając je jako przykłady reprezentacji pozytywnej i niesymbolistycznej.
Abstrakt (EN)
Members of the LGBTQ community have long struggled for equal rights and visibility in both public discourse and media. Over the years, the queer community has sought inclusive and accepting portrayals in mass media. With the rise of television as a major mass medium in the 1950s, queer characters and themes began to appear on the screens of everyday Americans. In the first chapter of my thesis, I provide a historical overview of selected series from 1950 to 1990, analyzing their contribution to the development of LGBTQ visibility. Furthermore, I examine prevalent trends during this time to outline the portrayal of queer characters. In the second chapter, I delve into the Netflix series Orange Is the New Black as a significant example of the representation of queer women in prison, incorporating individuals of diverse backgrounds, such as women of color, with disabilities and transgender women. I emphasize the groundbreaking nature of the show by exploring the experiences of three selected characters - Piper Chapman, Sophia Burset and Carrie Big Boo Black. The third chapter examines the HBO teen drama, Euphoria, as an illustration of a naturally and normatively depicted LGBTQ community from the perspective of the Generation Z. This section scrutinizes the main characters of the series, Rue Bennet and Jules Vaugh, exploring their relationship and dynamics. Aditionally, I present the character of Cal Jacobs as a case of repressed sexuality and the repercussions stemming from such suppression. The overall objective of this thesis is to present and analyze the journey undertaken by the LGBTQ community to achieve desired representations in the media. The examination includes the portrayal of queer characters in Orange Is the New Black and Euphoria, placing them as examples of positive and non-tokenistic depictions.