Monograph chapter
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Quo vadis polskie media? Refleksje na koniec "pandemicznego" okresu 2020/2021

Author
Adamowski, Janusz
Publication date
2022
Abstract (PL)

Na niniejszą publikację złożyły się refleksje autora dotyczące głównych procesów i zmian zachodzących na polskim rynku mediów masowych pomiędzy marcem 2020 a kwietniem 2021 roku, to jest w okresie narastającej pandemii wirusa COVID-19. Były to zwłaszcza sprawy udziału mediów audiowizualnych (w tym publicznych) w kampanii przed wyborami prezydenta RP oraz ich daleko posuniętej w ostatnich latach polityzacji, jak również zmiany właścicielskie związane z przejęciem przez koncern ORLEN SA grupy Polska Press. Te ostatnie uznane zostały za przejaw niebezpiecznie narastającej ingerencji państwa w działalności rodzimych mediów pod hasłami "dekoncentracji" oraz "repolonizacji" rynku. Odnotowane zostały również inne kwestie, jak silnie rosnąca w pandemii rola Internetu jako szczególnie ważnej platformy ludzkiej aktywności (także w sferze komunikacji społecznej) oraz niepokojące zjawiska pogłębiającej się utraty niezależności przez polskie media i działań władz państwowych dotyczących prób przejmowania nieprzychylnych im instytucji medialnych. To z kolei znalazło swe odzwierciedlenie w spadku pozycji Polski w międzynarodowych rankingach wolności środków przekazu oraz poziomu rozwoju demokracji.

Keywords PL
media
pandemia
PBN discipline
social communication and media studies
Alternative Title
Quo vadis Polish mass media? Some reflections at the end of a "pandemic" period 2020/2021
Monograph title
Wokół historii (i) komunikacji. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Włodzimierzowi Michowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej
Pages from-to
199-212
Ministerial publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN
9788322795996
Open access license
Closed access