License
Quo vadis polskie media? Refleksje na koniec "pandemicznego" okresu 2020/2021
ORCID
Abstract (PL)
Na niniejszą publikację złożyły się refleksje autora dotyczące głównych procesów i zmian zachodzących na polskim rynku mediów masowych pomiędzy marcem 2020 a kwietniem 2021 roku, to jest w okresie narastającej pandemii wirusa COVID-19. Były to zwłaszcza sprawy udziału mediów audiowizualnych (w tym publicznych) w kampanii przed wyborami prezydenta RP oraz ich daleko posuniętej w ostatnich latach polityzacji, jak również zmiany właścicielskie związane z przejęciem przez koncern ORLEN SA grupy Polska Press. Te ostatnie uznane zostały za przejaw niebezpiecznie narastającej ingerencji państwa w działalności rodzimych mediów pod hasłami "dekoncentracji" oraz "repolonizacji" rynku. Odnotowane zostały również inne kwestie, jak silnie rosnąca w pandemii rola Internetu jako szczególnie ważnej platformy ludzkiej aktywności (także w sferze komunikacji społecznej) oraz niepokojące zjawiska pogłębiającej się utraty niezależności przez polskie media i działań władz państwowych dotyczących prób przejmowania nieprzychylnych im instytucji medialnych. To z kolei znalazło swe odzwierciedlenie w spadku pozycji Polski w międzynarodowych rankingach wolności środków przekazu oraz poziomu rozwoju demokracji.