Licencja
Analysis of the relation between grammatical gender and word acquisition in mono- and bilingual children
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku pomiędzy rodzajem gramatycznym a przyswajaniem słownictwa u dzieci dwujęzycznych. Główne pytanie badawcze dotyczy tego, czy dzieci dwujęzyczne uczą się słów o zgodnym rodzaju gramatycznym w obu językach szybciej niż słów, których rodzaj jest niezgodny. W celu zbadania tego zagadnienia przeprowadzono ponowną analizę danych zebranych od polsko-norweskich dzieci dwujęzycznych w wieku od 3;1 do 5;11, przy użyciu zadań leksykalnych Cross-Linguistic Lexical Tasks w języku polskim i norweskim. Celem analizy jest sprawdzenie, czy efekt zgodności rodzaju gramatycznego, wcześniej wykazany jako wpływający na przetwarzanie języka, ma wpływ na szybkość i dokładność przyswajania słownictwa. Dane wykorzystane w niniejszym badaniu pochodzą z większego projektu badawczego o nazwie PolkaNorski. Wyniki nie wykazały istotnych różnic pomiędzy słowami o zgodnym i niezgodnym rodzaju gramatycznym. Konieczne są dalsze badania, zwłaszcza na bardziej zróżnicowanych grupach wiekowych lub z wykorzystaniem neuroobrazowania, aby uzyskać bardziej jednoznaczne wyniki.
Abstrakt (EN)
The goal of this thesis is to explore the relationship between grammatical gender and word acquisition in bilingual children. The main focus of the investigation is whether bilingual children learn words with congruent grammatical gender between the languages earlier than words with incongruent gender. In order to research this topic, a reanalysis of data collected from bilingual Polish-Norwegian children aged 3;1 to 5;11, using Cross-Linguistic Lexical Tasks in Polish and Norwegian has been conducted. The goal of the analysis is to explore if the gender congruency effect, previously shown to influence language processing, affects the speed and accuracy of word acquisition. The data used in this study comes from a larger research project called PolkaNorski. The results do not show significant differences between words with congruent and incongruent grammatical genders. Further research is needed, especially on more age-diverse groups or using neuroimaging in order to obtain more conclusive results.