Licencja
Opinie społeczeństwa na temat wprowadzenia edukacji seksualnej na pierwszym etapie edukacyjnym
Abstrakt (PL)
Edukacja seksualna, jej zakres oraz jakość są zagadnieniami istotnymi w społeczeństwie, budzącymi jednocześnie wiele wątpliwości. Poniższa praca została poświęcona kwestii edukacji seksualnej oraz opinii na temat jej wprowadzenia na pierwszym etapie edukacyjnym, pośród członków społeczeństwa. Rozważania w niej zawarte dotyczą zarówno określeń teoretycznych i definicyjnych, jak i ogólnej oceny zjawiska wprowadzenia edukacji seksualnej w polskiej szkole. W każdym rozdziale pracy poruszane jest inne zagadnienie związane z seksualnością, cielesnością oraz płciowością człowieka i związku tych obszarów z edukacją. Omówione zostało również powiązanie edukacji seksualnej z innymi dziedzinami pedagogiki. Scharakteryzowano również zagrożenia związane z wyszczególnionymi źródłami wiedzy na temat seksualności człowieka wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Jednym z nich jest wszechobecna w sieci - pornografia. W treści pracy opisano również obecny stan polskiej edukacji seksualnej oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie, które są jej urzeczywistnieniem. Wyniki przedstawione w treści rozdziału metodologicznego i badawczego, prezentują opinie respondentów jako odpowiedzi na pytania badawcze, zebrane za pomocą kwestionariusza ankiety. Zostały one przeanalizowane, w celu zbadania poziomu przyzwolenia członków społeczeństwa na edukację seksualną na pierwszym etapie edukacyjnym. Zaprezentowane analizy uwidoczniły największy stopień przyzwolenia na edukację seksualna na drugim etapie edukacyjnym, co stanowi podstawy dla przemian społecznych w przyszłości.
Abstrakt (EN)
Sex education, its scope and quality are issues of importance in society, while raising many questions. The following paper is devoted to the issue of sex education and opinions on its introduction at the first educational stage, among members of society. The considerations in it concern both theoretical and definitional terms, as well as a general assessment of the phenomenon of the introduction of sex education in Polish school. In each chapter the work addresses a different issue related to sexuality, corporeality and human sexuality. The link between sex education and other areas of pedagogy is also discussed. The dangers of the listed sources of knowledge about human sexuality among children and adolescents in Poland are also characterized. One of them is ubiquitous on the web - pornography. The content of the work also describes the current state of Polish sexual education and classes of upbringing for life in the family, which are its realization. The results presented in the content of the methodological and research chapter, present the opinions of respondents as answers to the research questions, collected through a survey questionnaire. They were analyzed, in order to examine the level of consent of members of society to sex education at the first educational stage. The analyses presented highlighted the greatest degree of acquiescence to sex education at the second educational stage, which lays the groundwork for social change in the future.