Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

The Criticism of the Queen and the Monarchy in Selected British Popular Music Songs from 1969 to 1989 and their Amateur Polish Translations

Autor
Szczepanik, Weronika
Promotor
Wiącek, Tomasz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca ma na celu analizę wybranych fragmentów tekstów brytyjskich piosenek z lat 1969-1989 i ich amatorskich tłumaczeń pod kątem zawartej krytyki królowej Elżbiety II oraz monarchii. Interpretowane utwory pochodzą z dorobku artystycznego zespołów The Beatles, The Stone Roses, Sex Pistols oraz The Housemartins. Praca składa się z dwóch rozdziałów, z których pierwszy jest rozdziałem teoretycznym i zawiera definicje władzy i autorytetu, podstawowe założenia teorii marksistowskiej i wywodzących się z niej teorii Louisa Althussera i Michela Foucaulta. Opisana jest rola brytyjskiej monarchii oraz historyczny kontekst jej krytyki, a także cechy subkultury punkowej. W ostatnim podrozdziale przedstawione są podstawy teorii analizy literatury oraz przekładu. Drugi rozdział zawiera analizę wybranych fragmentów brytyjskich piosenek muzyki popularnej z lat 1969-1989 oraz ich amatorskich polskich tłumaczeń pod kątem poszczególnych aspektów monarchii w Wielkiej Brytanii krytykowanych przez artystów. Analiza jest podzielona na trzy części, z których pierwsza skupia się na krytyce braku rzeczywistej władzy Elżbiety II. Drugi podrozdział przedstawia teksty nawołujące do rewolucji i obalenia monarchii jako przestarzałego systemu opresyjnego, nieprzystosowanego do potrzeb współczesnego społeczeństwa. Ostatnia część rozdziału opisuje krytykę ekonomicznej nierówności pomiędzy brytyjską monarchinią a jej poddanymi. Konkluzją niniejszej pracy jest stwierdzenie, że brytyjscy muzycy poddają krytyce Elżbietę II oraz jej pozycję w społeczeństwie, zaś nieprofesjonalni polscy tłumacze nie oddają wiernie przesłania, jakie zawarto w tekstach źródłowych, co może być skutkiem niewystarczającej wiedzy lub braku doświadczenia.

Abstrakt (EN)

The purpose of this thesis is to analyse the lyrics from the selected British popular music songs from 1969 to 1989 and their amateur Polish translations in terms of criticism of monarchy and Queen Elizabeth II. The analysed texts are written by the members of The Beatles, The Stone Roses, Sex Pistols, and The Housemartins. The thesis consists of two chapters, the first of which is theoretical and introduces the theoretical background of the concepts of power and authority as well as the theories of the Marxist philosophers, including Louis Althusser and Michel Foucault. The chapter presents the role of the British monarchy and the historical context of its criticism as well as the characteristics of the punk subculture. Furthermore, an introduction to literary analysis and translation theory is provided. The second chapter is divided into three parts, which discuss the particular aspects of the British monarchy that were criticised in the selected lyrics as well as their amateur Polish translations. The first part focuses on the criticism of the Queen’s lack of actual power. Afterward, the thesis discusses the idea presented in the songs that the evolution against the monarchy is necessary, as it is an archaic system. The last subchapter focuses on the economic disparity between the British monarch and her subjects. The conclusion of this thesis is that during the period defined in the title, numerous artists presented negative opinions on the monarchy and the Queen herself through their music. What is more, the view of the Polish amateur translators on the same subject tends to differ, which might be an effect of historical and cultural circumstances or the lack of professional experience and qualifications.

Słowa kluczowe PL
teoria marksistowska
przekład amatorski
Elżbieta II
krytyka monarchii
brytyjska piosenka
Inny tytuł
Krytyka królowej i monarchii w wybranych brytyjskich piosenkach muzyki popularnej z lat 1969-1989 i ich amatorskich polskich tłumaczeniach
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-11
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty