Licencja
Edukacja ziemiaństwa w guberni podolskiej, wołyńskiej i kijowskiej w latach 1829-1850 według „Pamiętników mojego życia” Tadeusza Bobrowskiego
Abstrakt (PL)
Praca jest opisem edukacji ziemiaństwa na podstawie pamiętnika Tadeusza Bobrowskiego w latach 1829-1850. Poniższa praca przedstawia rzeczywistość w jakiej młodzi ziemianie zaczynali swoją ścieżkę edukacyjną, zmiany jakie w niej zachodziły z racji rosyjskich działań, oraz stosunek do nauki, polskości, i Rosjan. Zawiera analizę wychowania domowego, którego doświadczył autor pamiętnika, jego historię w gimnazjum najpierw w Żytomierzu później w Kijowie. Ostatnim etapem nauki Tadeusza Bobrowskiego był pobyt na uniwersytetach kijowskim w latach 1844-1848 i petersburskim, gdzie w latach 1846-1848 ukończył 4 letni kurs z tytułem kandydata prawa, by w latach 1848-1850 odbyć studia magisterskie zakończone egzaminem i udaną obroną rozprawy. W pracy podjęte zostały tematy rusyfikacji, która przez Bobrowskiego jest niedostrzegana lub ignorowana pomimo kolejnych restrykcji spotykających polskie społeczeństwo po nieudanym powstaniu z 1831 roku. System edukacyjny został przedstawiony zgodnie z narracją prowadzoną przez autora, zestawioną z badaniami dotyczącymi polskiego szkolnictwa w XIX wieku. Czas spędzony przez Bobrowskiego w gimnazjach zbiega się z czasem reform będących wynikiem spisku Konarskiego, dlatego doświadczenia pamiętnikarza zestawione są dotychczasowymi badaniami dotyczącymi szkolnego prawodawstwa, co pozwala stworzyć pełniejszy obraz rzeczywistości szkolnej, doświadczanej przez uczniów w latach 30 i 40 XIX wieku. Opisy uczelni u Bobrowskiego służyć mogą potwierdzeniu niektórych tez stawianych przez badaczy.
Abstrakt (EN)
This work is a description of the education of the landed gentry based on Tadeusz Bobrowski's diary from 1829 to 1850. The following work presents the reality in which the young landed gentry began their educational path, the changes that took place in it due to Russian actions, and the attitude to education, Polishness, and the Russians. It contains an analysis of the home upbringing experienced by the diary's author, his history at a secondary school first in Zhytomyr then in Kiev. The last stage of Tadeusz Bobrowski's education was his stay at Kiev universities in 1844-1848 and St Petersburg, where in 1846-1848 he completed a 4-year course with the title of law candidate, and in 1848-1850 took a master's degree course that ended with an examination and successful defence of his dissertation. The thesis deals with the subject of Russification, which is overlooked or ignored by Bobrowski despite the successive restrictions meted out to Polish society after the failed 1831 uprising. The educational system is presented according to a narrative led by the author, juxtaposed with research on Polish education in the 19th century. Bobrowski's time spent in grammar schools coincides with the time of the reforms resulting from Konarski's conspiracy, so the diarist's experiences are juxtaposed with previous research on school legislation to create a more complete picture of the school reality experienced by students in the 1830s and 1840s. Bobrowski's descriptions of the universities may serve to confirm some of the theses put forward by the researchers.