Licencja
Wpływ hierarchii wizualnej na proces czytania mapy tematycznej
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy było sprawdzenie, czy i jak hierarchia wizualna wpływa na użyteczność map tematycznych. Dzięki wykorzystaniu metody eye tracking możliwe było sprawdzenie, w jaki sposób czytania jest mapa. W tym celu przygotowano zestaw zadań do map z zachowaną oraz zaburzoną hierarchią wizualną. Podczas badania 29 uczestników zostało podzielonych na dwie grupy badawcze, tak by sprawdzić, czy i w jaki sposób zaburzenie hierarchii wizualnej wpływa na wybrane wskaźniki użyteczności oraz wskaźniki eye tracking. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że uczestnicy rozwiązujący zadania na podstawie mapy z zachowaną hierarchią wizualną częściej udzielali poprawnych odpowiedzi, a czas ich odpowiedzi był krótszy w porównaniu do czasów uzyskanych przez uczestników odpowiadających na podstawie mapy z zaburzoną hierarchią wizualną. Dodatkowo poprzez ocenę stopnia trudności zadań i ocenę preferencji wykazano, że mapa z zachowaną hierarchią wizualną jest lepiej postrzegana.